Vanskelig å snakke med

Elmer Edward er en lege jeg har vanskelig for å stole på. Jeg har en kronisk sykdom med en diagnose som er komplisert.

Elmer fremsto for meg som en bedreviter som er lite interessert i hva jeg har å si. Når jeg prøver å forklare mer om problemet mitt for å gi han mer nyttig informasjon å gå etter, så avbryter han meg midt i setningen fordi han har allerede bestemt seg for en diagnose og er ikke interessert i å høre på hva jeg sier. Noe som er rart, da dette vil hjelpe betraktelig til å få bedre forståelse av hva som er galt, og vil bidra til et mer fullstendig sykdomsbilde, bedre diagnose og bedre hjelp for pasienten.

Når jeg spør om ting så svarer han på en måte som jeg opplever som nedlatende og får meg til å føle meg dum. Han virker som han er mer opptatt av å ha rett enn å sørge for at jeg som pasient får best mulig oppfølging Jeg føler ikke at jeg blir godt ivaretatt og kommunikasjonen er mangelfull. Jeg har møtt mange leger, og Elmer virker som han er en av de som vil ha deg ut av kontoret raskest mulig. Tidligere leger har jeg kunnet snakke med som medmennesker og fått gode råd og støtte. Hos Elmer opplever jeg en "ovenfra og ned"-holdning som ikke hjelper meg som i det hele tatt.

Hvis du har et enkelt problem, så har han nok en god løsning på det, men med min sammensatte diagnose så stoler jeg ikke på at jeg vil få riktig oppfølging, og han er vanskelig å diskutere med så jeg har bestemt meg for å bytte lege.