Ofte stilte spørsmål

Om oss

Ofte stilte spørsmål

Noen spørsmål får vi veldig ofte. Her har vi samlet noen av de spørsmålene vi får oftest og våre svar på dem. Dersom du har flere spørsmål kan du ta kontakt med oss så skal vi svare så godt vi kan.

Hva er Legelisten.no?

Legelisten.no er en tjeneste som skal hjelpe folk å finne gode leger, tannleger og andre behandlere. De fleste som skal finne seg en ny behandler i dag spør venner og kjente om tips og råd før de bytter. På Legelisten.no kan alle hjelpe hverandre med gode anbefalinger, slik at man også kan finne frem når man for eksempel flytter til et annet sted hvor man ikke kjenner så mange. Siden ble lansert i mai i 2012.

Er alle leger i Norge på Legelisten.no?

Ikke ennå. Foreløpig har vi lagt til fastleger, tannleger, kiropraktorer og en del spesialistleger. Merk at vi kun har lagt til spesialistleger som arbeider på egne klinikker, ikke de som jobber på sykehus. På sykehus har man begrenset valgmulighet, men skal man til en hudlege eller gynekolog, så har man mulighet til å velge, og da er det relevant å kunne sjekke hva andre mener om legen på Legelisten.no.er

Kan leger og annet helsepersonnel reservere seg mot å være oppført på Legelisten?

Ja, alle med spesielt tungtveiende grunner kan søke om å få reservere seg mot oppføring på Legelisten. Dersom du mener det er tungtveiende forhold som tilsier at hele eller deler av din oppføring bør fjernes, vennligst send informasjon om dette til vurdering@legelisten.no. Vennligst inkluder kontaktinformasjon, ditt HPR-nummer og begrunnelse for de spesielle forhold i eposten.

Merk: Alle henvendelser vil bli manuelt behandlet og det kan gå noe tid før du mottar svar. For at tjenesten skal være så nyttig som mulig for pasienter er det viktig at de aller fleste helsetilbydere blir å finne på Legelisten. Det er derfor ikke åpnet for at helsepersonell uten særskilte grunner kan reservere seg mot å være oppført på Legelisten.no.

Jeg digger Legelisten.no. Hvordan kan jeg spre det glade budskap?

Vi blir veldig glade når andre også vil hjelpe til med å gjøre det enklere å finne gode leger og andre behandlere i helse-Norge! Det betyr mye for oss å få hjelp til å spre det glade budskap, og du kan twittre med oss, like oss på Facebook eller plusse oss på Google+. Eller kanskje du er en blogger eller en journalist som vil skrive om oss? Ta kontakt.

Hvordan legger jeg inn en vurdering?

Du kan enkelt legge inn vurderinger av leger, tannleger og kiropraktorer på Legelisten.no. Søk først opp navnet på behandlere du vil vurdere. Klikk deretter på "Skriv ny vurdering" og fyll ut skjemaet. Og vips har du hjulpet mange andre i jakten på en dyktig lege eller annen behandler.

Kan jeg bare legge inn positive vurderinger?

Selvfølgelig ikke. Vi vil lage en nyttig side som folk kan stole på, og da er det viktig å være ærlig. Alt fra positive til negative vurderinger, og alt imellom kan være med på å hjelpe andre å ta valg senere. Tenk på hva som er viktig når du selv velger en lege eller en annen behandler!

Jeg la inn en vurdering, hvorfor er den ikke på siden?

Det er viktig for oss at Legelisten.no er en pålitelig og nyttig kilde til informasjon. Vi leser derfor gjennom alle vurderinger som kommer inn før de blir publisert. Vurderinger som ikke er i henhold til våre retningslinjer kan vi dessverre ikke publisere. Hvis du har skrevet en vurdering som du mener er i tråd med våre retningslinjer, og ikke ser denne "på trykk" etter noen få dager, så ta kontakt med oss. Vi har som mål å publisere innkomne vurderinger i løpet av noen få dager, men av og til kan det ta litt lenger tid.

Hvis du selv ser en vurdering på siden vår som du mener burde fjernes, klikk på flagget ved siden av vurderingen. Vi blir varslet om flaggede innlegg og vil se på den aktuelle vurderingen og fjerne den hvis innholdet er upassende.

Er det ting jeg ikke kan si om leger og andre behandlere på Legelisten.no?

Vi vil at Legelisten skal være familievennlig og tillater derfor ikke banning, trakassering eller hatske vurderinger. Vi anbefaler alle å ha en saklig og respektfull tone, og si fra til oss dersom dere ser vurderinger som dere mener ikke burde være der.

Vi publiserer heller ikke vurderinger som inneholder anklager om feilbehandling eller feildiagnostisering. Å avgjøre hva som er feilbehandling eller feildiagnose krever grundige undersøkelser. Dersom du mener du er utsatt for feilbehandling eller feildiagnose, så anbefaler vi at du benytter formelle klageorganer for dette. Rett instans vil ofte være fylkeslegen i ditt fylke. Mer informasjon om hvordan du går frem for å skrive en formell klage finner du på denne siden hos Helsetilsynet.

Hvorfor er vurderingene anonyme?

Det er viktig for oss at alle som skriver vurderinger på Legelisten.no er trygge på at deres identitet ikke blir kjent. Hvis en bruker er utrygg på om en lege eller annen behandler som omtales kan finne ut av hvem som skriver, tror vi mange ville kviet seg for å gi negativ tilbakemelding i sine vurderinger. Av denne grunn har vi valgt å gjøre vurderingene anonyme.

Kan helsepersonell svare på vurderinger?

Ja. Tilsvar er en tjeneste for helsepersonell hvor de kan skrive svar på konkrete vurderinger. Les mer om Tilsvar her.

Helsepersonellet jeg vurderer å velge har fått en reaksjon fra Helsetilsynet, hva betyr dette?

Du kan lese mer om de ulike reaksjonsformene Statens helsetilsyn kan bruke overfor helsepersonell som har brutt sine plikter i henhold til gjeldende lover og regler på denne siden.

Hvordan bytter jeg fastlege?

Vi har beskrevet hvordan du går frem for å bytte fastlege her.

Hvor får jeg svar på spørsmål knyttet til selve fastlegeordningen?

Det er HELFO som er ansvarlige for fastlegordningen. De vil være best kvalifisert til å svare deg på spørsmål rundt dette.