Blogg

Blogg

Hva gjør en kiropraktor?

Vet du hva en kiropraktor gjør?  Visste du at kiropraktorer kan skrive sykemeldinger og henvisninger?

Legelisten har snakket med Joachim Andersen. Han er kiropraktor og forklarer hva kiropraktorer jobber med.

Trenger du en kiropraktor? Se oversikt over kiropraktorer i Norge.

Hva er en allmennlege?

De fleste kjenner til hva en fastlege er. Men hva er egentlig en allmennlege? Er det det samme som en fastlege?

Vi har snakket med allmennlege Tony Ho ved Oslo City Legesenter. Han er spesialist i allmennmedisin og forklarer oss hva en allmennlege er.

Trenger du en allmennlege? Se vår oversikt over allmennleger.

Hva gjør en plastikkirurg?

Har du lurt på hva an plastikkirurg driver med? Visste du at mange plastikkirurger jobber på sykehus? Og at de ikke bare opererer bryster, men også mange andre deler av kroppen?

Legelisten har snakket med Ine T. Mørk ved Akademikliniken. Hun er plastikkirurg og forklarer hva plastikkirurger jobber med.

Behov for en plastikkirurg? Se vår oversikt over plastikkirurger i Norge.

Har du tannlegeskrekk? Da trenger du en tannlege som er god på odontofobi!

Visste du at det finnes tannleger som har ekstra opplæring i å hjelpe pasienter som synes det er vanskelig å gå til tannlegen? Mange pasienter kvier seg for å besøke tannlegen. Det er uheldig da det kan føre til større tannhelseproblemer på sikt.

Tannlegeskrekk er et utbredt problem og heldigvis finnes det en medisin: tannleger som har spesialisert seg, og tatt eksamen, i det som kalles odontofobi. De har spesiell opplæring i å hjelpe pasienter som synes det er skummelt å gå til tannlegen.

Vi har snakket med tannlege Bjørn Thunold. Han har vært aktiv i NOFOBI ...

Nå kan du vurdere sykehjem!

Det siste året har vi jobbet hardt for at det skulle bli mulig å vurdere sykehjem og tilsvarende institusjoner i Norge. Nå har vi gleden av å kunne dele at Sykehjemslisten er lansert.

HER KAN DU DELE DINE SYKEHJEMSERFARINGER.

Vi har bygget denne tjenesten i samarbeid med Pårørendealliansen, en ideell organisasjon som jobber får pårørendes rettigheter. Det finnes mange sykehjem i Norge, rundt 800 stykker. og det er veldig mange eldre som har fine dager på disse institusjonene. Og det er tusenvis av hardtarbeidende og dedikerte omsorgsarbeidere som bidrar til fine stunder for de eldste blant oss.

...