Blogg

Blogg

Ingen reservasjonrett mot pasientomtaler

Personvernnemnda omgjør det omstridte vedtaket fra Datatilsynet. Mener helsepersonell må tåle omtale fra pasienter på Legelisten.no.

I 2017 fattet Datatilsynet vedtak rettet mot Legelisten.no som i praksis ville redusert nytten av nettstedet drastisk, og i ytterste konsekvens kunne medført at nettstedet måtte legges ned.

Det mest omstridte vedtaket fra Datatilsynet, som nå er omgjort av Personvernnemnda, fastslo at helsepersonell oppført på Legelisten.no skulle gis en generell rett til å reservere seg mot å bli vurdert av nettstedets brukere.

I sin vurdering har Personvernnemnda lagt vekt på at ytringsfriheten er en grunnleggende menneskerettighet og handlingsrommet for å ...

Vi lanserer Legelisten.no Videolege

I en travel hverdag kan det være frustrerende å måtte ta fri fra jobb eller bruke tid på å reise til eller vente på fastlegen. Samtidig kan mange symptomer og sykdommer vurderes over video og krever ikke fysisk undersøkelse av en lege.

Vi har derfor, i samarbeid med Oslo Helse, lansert Legelisten.no Videolege, der du nå kan snakke med en erfaren allmennlege når og hvor det måtte passe deg. Konsultasjonen foregår rett i nettleseren på din mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin og krever ingen nedlasting av apper eller installasjon av ekstra programvare.

En konsultasjon koster 350 kr, men frem til ...

Psykologer på Legelisten.no

Etter å ha gjennomført en prøveperiode kan vi nå annonsere at psykologer er lagt til i oversikten vår.

Se oversikten over psykologer her

Jeg finner ikke psykologen jeg har gått til i listene deres?

Kontakt oss med psykologens navn og evnt. klinikk, så skal vi få oppdatert oversikten.

Hva er forskjellen på «offentlige» og «private» psykologer?

Når man skal velge psykolog er det viktig å vite om man ønsker å gå til en privat eller offentlig psykolog. Her er de viktigste forskjellene:

• Offentlige psykologer: dette er psykologer som har avtaler med helseforetakene og således ...

Forutsi når fastlegen får ledig plass

"Hvis jeg setter meg på venteliste nå, hvor lang tid vil det ta før jeg får plass hos fastlegen? En uke? Et år?".

Dette er nok spørsmål mange har stilt seg når de skulle bytte fastlege, men der fastlegen ikke hadde ledig plass. Vi har derfor nå lansert en ny funksjon i betaversjon – "Sjekk ventetid" – der vi ut fra legens tidligere ledighetshistorikk forsøker å forutsi nettopp dette. Du finner denne funksjonen på legens profilside. Finn en fastlege og sjekk ventetid her.

Send oss gjerne tilbakemelding på post@legelisten.no eller diskuter på Facebook-innlegget om temaet.

...