Blogg

Blogg

Rettssak 27.–29. november

I januar gjorde Personvernnemnda et vedtak som fasto at helsepersonell ikke gis en generell reservasjonsrett mot å bli vurdert på Legelisten.no. Bakgrunnen var i hovedsak at pasientens rett til informasjon måtte tillegges større vekt enn legenes rett til å slippe å bli vurdert på siden.

Dette vedtaket søker Legeforeningen å få omgjort ved å saksøke staten.

Rettsaken er åpen for publikum og vil foregå 27-29. november i Oslo Tingrett fra klokken 09:00 til senest 15:45. Addressen er C. J. Hambros plass 4, 0164 Oslo.

Vi har tidligere hatt kronerulling for å dekke deler av våre advokatutgifter ifm. denne ...

Legeforeningen saksøker staten over pasientomtaler

Allmennlegeforeningen går nå til sak mot staten for å få medhold i sitt syn.

Vi synes det er underlig at Legeforeningen velger å bruke tid og ressurser på å gå i krig med staten om slike omtaler på Legelisten.no, men har stor tro på at retten vil falle ned på samme konklusjon som Personvernnemnda.

...

Ingen reservasjonrett mot pasientomtaler

Personvernnemnda omgjør det omstridte vedtaket fra Datatilsynet. Mener helsepersonell må tåle omtale fra pasienter på Legelisten.no.

I 2017 fattet Datatilsynet vedtak rettet mot Legelisten.no som i praksis ville redusert nytten av nettstedet drastisk, og i ytterste konsekvens kunne medført at nettstedet måtte legges ned.

Det mest omstridte vedtaket fra Datatilsynet, som nå er omgjort av Personvernnemnda, fastslo at helsepersonell oppført på Legelisten.no skulle gis en generell rett til å reservere seg mot å bli vurdert av nettstedets brukere.

I sin vurdering har Personvernnemnda lagt vekt på at ytringsfriheten er en grunnleggende menneskerettighet og handlingsrommet for å ...

Vi lanserer Legelisten.no Videolege

I en travel hverdag kan det være frustrerende å måtte ta fri fra jobb eller bruke tid på å reise til eller vente på fastlegen. Samtidig kan mange symptomer og sykdommer vurderes over video og krever ikke fysisk undersøkelse av en lege.

Vi har derfor, i samarbeid med Oslo Helse, lansert Legelisten.no Videolege, der du nå kan snakke med en erfaren allmennlege når og hvor det måtte passe deg. Konsultasjonen foregår rett i nettleseren på din mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin og krever ingen nedlasting av apper eller installasjon av ekstra programvare.

En konsultasjon koster 350 kr, men frem til ...

Psykologer på Legelisten.no

Etter å ha gjennomført en prøveperiode kan vi nå annonsere at psykologer er lagt til i oversikten vår.

Se oversikten over psykologer her

Jeg finner ikke psykologen jeg har gått til i listene deres?

Kontakt oss med psykologens navn og evnt. klinikk, så skal vi få oppdatert oversikten.

Hva er forskjellen på «offentlige» og «private» psykologer?

Når man skal velge psykolog er det viktig å vite om man ønsker å gå til en privat eller offentlig psykolog. Her er de viktigste forskjellene:

• Offentlige psykologer: dette er psykologer som har avtaler med helseforetakene og således ...