Frekk og uprofesjonell vikar

Har vært pasient hos Christine siden februar 2017. Nå har imidlertid en vikar tatt over for Christine, og skal være dette en god stund fremover. Har vært hos vikaren, Lada Vlaski, to ganger, og har begge gangene hatt forferdelige opplevelser.

Første gangen da jeg kun var der for noen resepter, hang hun seg opp i den kroniske diagnosen min, ME/CFS, som ikke hadde noe med årsaken til legetimen min, og valgte i stedet å bruke opp timen på å stille kritiske spørsmål om sykdommen. Hun fortalte at de i landet hun kommer fra har et «annerledes syn på diagnosen», som om hun ikke trodde på sykdommen min.

Neste gang jeg var der hadde Vlaski gjort en grov feil i en henvisning, noe som medførte lang ventetid og til slutt avslag. Da jeg kommenterte dette under legetimen, ble hun forbannet og satt og ropte til meg i over 10 min (over halvparten av legetimen). Da jeg sa at vi ikke har tid til at hun skulle kjefte, hisset hun seg enda mer opp og sa at hun absolutt skulle «ta seg tid til dette fordi hun er legen, og jeg er pasienten», så hun hadde myndighet til å bestemme. Da hun omsider gjorde seg ferdig med den agressive kjeftingen, oppmuntret hun til at jeg skulle ta opp diskusjonen og fortsette krangelen, men da jeg sa at jeg var dårlig og kun ville bli ferdig med det jeg kom for, forsvant hun ut av kontoret sitt i over 5 min og kom tilbake med en pose fra bakeriet.

Videre gir hun ikke tilbakemelding på prøveresultater, og ingenting blir gjort uten at pasienten selv jobber for dette.

Det er svært kritikkverdig at en lege kan behandle syke pasienter på en så respektløs måte uten at det får konsekvenser. Har ikke noe annet valg enn å bytte fastlege så fort som mulig.