UNNGÅ DENNE LEGEN!

Jeg måtte bytte fastlege fordi min tidligere fastlege avsluttet sin praksis. Den eneste legen som ikke hadde venteliste var Tarjei Skotheimsvik ved legekontoret Molde brygge, så jeg byttet til ham. Det skulle jeg ikke ha gjort.

Mitt første møte med denne legen var sjokkerende. Han nektet å skrive ut blodtrykksmedisin og annen medisin før han fikk se min journal fra den tidligere fastlegen. Jeg hadde ikke oversent journalen elektronisk.

Da jeg gikk tom for blodtrykksmedisin, måtte jeg gå til mitt tidligere legekontor for å få skrevet ut journalen. Først da fikk jeg fornyet resepten.

Noen måneder senere spurte legen om jeg drakk alkohol. Jeg svarte at jeg gjennomsnittlig drikker 1 flaske vin og 12 pils i måneden, noe mer når jeg er på ferie. Dette syntes han var mye, særlig med tanke på at jeg hadde førerkort.

Min neste uoverensstemmelse med denne legen oppstod da han uten å informere meg på forhånd tok en blodprøve (B-Fosfatidyletanol) for å finne ut om jeg hadde et normalt alkoholinntak. Han tok prøven dagen etter at jeg kom hjem fra en 10-dagers ferietur til New York. Analysen viste at jeg lå marginalt over normalt referanseområde som er 0,00 - 0,30. Jeg hadde 0,33.

Jeg forklarte at dette skyldes at jeg nettopp har kommet hjem fra ferie. Det var bare en unnskyldning etter hans mening. For å bevise at jeg snakket sant tok jeg på eget initiativ to nye B-Fosfatidyletanol-prøver. Begge prøvene lå midt i referanseområdet og legen sa seg fornøyd med resultatet og at det ikke fremkommer noen grunn til å gjøre noe med førerkortet.

Jeg forstod jeg at legen var sterkt imot alkohol. Jeg sa til ham at alkohol er et lovlig nytelsesmiddel og hvis han ønsker å forby bruk av alkohol, så burde han jobbe for politisk for sitt syn.

Det neste som skjedde var at jeg søkte om livsforsikring for å trygge min kone. I den forbindelse sendte forsikringsselskapet en henvendelse til legen. Han skrev at jeg hadde hatt et overforbruk av alkohol. Det førte selvsagt til at jeg fikk avslag på forsikringssøknaden. Da fikk jeg nok og byttet fastlege etter over to år med Skotheimsvik.

Jeg var gjennom en tragisk situasjon i 2009. I den perioden drakk jeg litt for mye. Dette hadde legen plukket opp fra min tidligere journal og brukte mot meg. Hverken før eller etter 2009 har jeg hatt et overforbruk av alkohol.

Jeg føler meg både sint og fortvilet over det som har skjedd. Jeg prøvde å forklare til Gjensidige at dette må bero på en misforståelse. De sa bare at legen hadde skrevet at jeg hadde hatt et overforbuk av alkohol og at de derfor opprettholder sitt avslag.

Jeg skal ikke komme med karakteristikker, men føler at jeg har vært utsatt for en Kafka-prosess iscenesatt av legen. Det triste er at det er nesten umulig å forsvare seg mot slike leger.

Jeg skriver dette slik at andre ikke må gå gjennom det jeg har måttet gjennomgå.