Utilgjengelig, vikarer i årevis

Etter å ha hatt Ringberg som fastlege i 20 år og vært svært fornøyd, er jeg nå i praksis en pasient med kronisk sykdom uten fastlege. Ringberg har i flere år nå kun jobbet i sin praksis 1-2 dager i uken fordi hun er ansatt i annen jobb på universitetet, og vikarene har vært mange og ustabile. Jeg kommer ikke til Ringberg når jeg bestiller time den dagen i uka hun fortsatt er til stede på Nordbyen, selv om hun står oppført som min fastlege. Ofte kommer jeg heller ikke til hennes vikar. På seks besøk under utredning for potensielt svært alvorlig sykdom var jeg som Ringbergs pasient hos SEKS forskjellige leger. Ingen av dem tok ansvar for å følge meg opp videre i en vanskelig situasjon til tross for at jeg tok påkjenningen det var både å gjenta sykehistorien for stadig nye travle leger som ikke kjente meg eller sykehistorien fra før og å legge frem problemet med manglende fastlege i Ringbergs fravær. Fastlege Lise Zimowski spurte jeg direkte om jeg kunne bytte til henne, men hun henviste meg da til å forholde meg til at det skulle komme en ny vikar for Ringberg. Seija Maria Pedersen som nå er vikar for Ringberg har jeg vært hos to ganger. Hun virker uerfaren og uinteressert, og har understreket at hun heller sannsynligvis ikke kommer til å bli værende på Nordbyen. Unni Ringberg burde ha solgt praksisen sin forlengst av hensyn til oss mange pasienter som i åresvis i praksis ikke har hatt en FAST lege, slik fastlegeordningen skal kvalitetssikre. Nordbyen legesenter har i tillegg lenge nå hatt problemer med bemanning på kontor og laboratorium etter at flere fantastiske damer som tok utrolig godt vare på alle pasienter og var superreklame for legene ved Nordbyen har gått av med pensjon. Jeg har flere ganger mens jeg ble utredet for potensielt alvorlig sykdom ikke fått tatt blodprøver fordi det ikke var kapasitet på laboratoriet, uten å ha fått beskjed om at disse likevel ikke kunne tas den dagen jeg hadde fått beskjed om å møte. Svært belastende i den aktuelle situasjonen. Jeg har etter mye rot og dårlig oppfølging gitt opp Nordbyen legesenter og har i dag ingen oppfølging av min kroniske sykdom mens jeg og flere i familien står på venteliste for ny fastlege på et annet legesenter.