Anbefales ikke

Jeg flyttet til Trondheim i 2017 og har hatt J. Bjertnæs som fastlege i 2 år. Første gangen jeg hadde legetime hadde jeg slitt med angstanfall i 2-3 måneder. Jeg klarte verken å dra ut med venner eller å dra i forelesninger. Det hadde gradvis blitt bedre, men det var fremdeles helt forferdelig. Det eneste jeg fikk beskjed om på legetimen var at "Ja, du har angst" og "Siden det allerede har gitt seg litt, gjør vi ikke noe med det.". Jeg forventet ikke nødvendigvis å få medisiner, men henvisninger til psykolog eller gruppesamtaler ble ikke nevnt i det hele tatt. Det endte med at jeg slet med angst i over et halvt år og reseptfrie legemidler hjalp lite.
Etter dette har jeg vært to ganger hos Bjertnæs på grunn av sykdom, og ingen av gangene har han tatt tester av nese/hals eller blodprøver. Han sier ofte at det kommer til å gå over, og når du allerede er på vei ut døra kan han plutselig finne på å si "Men hvis du vil, så kan vi ta en prøve av nese/hals". Dette er gjerne rett etter at du har kledd på deg og dere har tatt farvel. I tillegg fikk jeg resept på hostemedisin, noe som for lengst hadde gitt seg. Det var pustevansker, slim og oppkast jeg hadde slitt med i lang tid og som jeg ønsket å få utredet.
Ny nylig hadde jeg min siste legetime, og på denne nevnte jeg et ønske om å få ny resept på p-piller og at jeg fint kunne bytte til en med lavere hormonnivåer. Når jeg så kom frem til at ingen av alternativene han ga meg var passende og at jeg ønsket å fortsette med mine faste, ble han nesten irritert og nevnte at han skulle skrive at jeg visste faren for å fortsette og at det "var på min kappe" hvis noe gikk galt.
Jeg har nå søkt om å bytte fastlege.

Det skal derimot sies at han har håndtert visse hendelser godt. Han tar seg tid til å lytte til det du sier og jeg har aldri opplevd han som stresset. En av henvendelsene mine håndterte han veldig bra og gjennomførte de etterspurte blodprøvene. Det er ingen tvil om at han er faglig oppdatert, men skulle ønske han hadde håndtert flere av legetimene mine annerledes.