Tilsvar til vurdering

Kommunikasjonsproblemer

Kommunikasjonssystemet ved legesenteret er for oss som tidvis trenger jevnlig kontakt pga et komplekst sykdomsbilde, i stor grad basert på skriftlige meldinger gjennom e-portalen ved senteret. Skriftlig kommunikasjon har ført til en rekke misforståelser. Dette fordi oppfølgingsspørsmål, både fra pasient og lege, ikke er mulig på samme måte som ved en ordinær samtale. Skriftlig kommunikasjon skaper dessuten avstand mellom behandler og pasient. Ved tradisjonell konsultasjon er tiden som er satt av ved legesenteret for knapp til å kunne gå i dybden på komplekse problemstillinger, samt å lete etter årsaksforhold. Legen mister alt i mye informasjon som kunne vært nyttig for å forstå pasientens situasjon. Jeg opplever en stresset lege som for det meste leter etter svar i legehånboka, og jeg er dermed blitt mer et»case» enn et helt menneske med selvinnsikt og kunnskap om egen helse.