Dårlig opplevelse med vulvodyni/vaginisme

Jeg hadde en en gynekologisk undersøkelse hos Marit for å kartlegge om alt var i orden med generelt eggstokker og livmor.
Jeg er diagnostisert med vulvodyni og vaginisme fra før, tilstander der det oppleves smerter rundt og i skjedeinngangen grunnet blant annet sensitivisterte nerver og stram muskulatur. En vaginal undersøkelse oppleves derfor ekstra smertefullt, men en gynekolog bør forventes å ha den kunnskapen at hvis pasienten slapper så godt av som mulig klarer hun også å slippe noe av spenningene i skjedeåpningen, Marit gikk rett inn for vaginal undersøkelse uten noe som helst tegn til å hjelpe meg eller gi meg tiden til å spenne av først. Da jeg sa hun måtte la meg ta noen dype pust først for å slappe av skimset hun av det og sa at sånn det er nå er det minste vondt det kan gjøre. Jeg kan ikke gjøre det mindre vondt enn dette, sa hun.
Det opplevdes ekstremt ubehagelig og voldsomt både undersøkelsen og å bli møtt slik. Jeg tenker det er problematisk at hun var så kald, men mest av alt at hun ikke har kompetansen rundt avspenning for skjedemuskulaturen før og under undersøkelse. Sex er et sårt tema med denne tilstanden og jeg har ikke klart å ha vaginal samleie på flere år, hun spurte om dette og sa først at det er viktig at jeg kun har samleie med noen jeg er glad og føler meg trygg for så å etterpå si spøkefullt mens hun lo «men du må ikke vente for lenge, du må passe på så du ikke blir helt seksuelt inhabil». Marit opplevdes generelt både lite hensynsfull og imøtekommende, men også som en med lite kompetanse på område vulvodyni/vaginisme. Jeg gikk ut derfra helt paff og lei meg.