Kunne ikke blitt mer fornøyd

Kvinne, 65 år:
I skrivende øyeblikk er det straks tre måneder siden anestesilegen og sykepleierne på Cosmoklinikken sørget for at jeg forsvant inn i narkosen i trygg forvissning om at jeg var i profesjonelle og erfarne hender.
Da jeg våknet, hadde kirurg Hilde Bjærke gjort meg 15-20 år yngre!
Noe jeg forbløffet kunne konstatere allerede dagen etter, da jeg var tilbake til kontroll for å fjerne dren og skifte bandasje: Halsen min var tilbake! Hakelinjen likeså! Kinnene hang ikke lenger, og ansiktet ”satt fast” igjen når jeg bøyde hodet fremover. Ja, allerede dagen før, umiddelbart etter at jeg ble vekket etter operasjonen, fikk jeg et speil og kunne se meg selv i øynene – som var mer våkne og åpne enn på aldri så lenge.
I løpet av den fem-seks timer lange operasjonen hadde Bjærke foretatt et halsløft, ansiktløft og panneløft.

Gjennom flere år hadde jeg sakte, men sikkert, kjent meg stadig mindre igjen i speilet. Og rømte stadig raskere unna så snart noen tok frem mobilen for å ta bilder. Jeg hadde researchet og grublet, skal .. skal ikke. Ønsket var slett ikke å bli en ”vakrere” eller annerledes person på noen måte, men bare bli mer meg selv igjen.
Basert på bakgrunn, omtaler, intervjuer, vekt på et ”naturlig resultat” m.m. var Hilde Bjærke og Cosmoklinikken en klar kandidat, og time for konsultasjon ble omsider bestilt.

Hilde Bjærke innga umiddelbart tillit. Avga ”tilstandsrapport” uten omsvøp, forklarte hvilke operasjoner som kunne være aktuelle, hvordan de ble utført og hva jeg kunne forvente, bl.a. på bakgrunn av alder og hudkvalitet. Og jeg fikk ærlige og direkte svar på mine spørsmål. Da operasjonsdatoen nærmet seg, mottok jeg grundig og godt presentert informasjon om prosedyrer, resepter, medisiner, osv. I dagene etter operasjonen, sendte jeg et par spørsmål på sms til Bjærke direkte, og fikk umiddelbart de svarene jeg trengte.

Ikke ett sekund har jeg angret. Tvert i mot. Hver eneste morgen, helt siden operasjonen, har jeg gledet meg over gjensynet med den jeg som voksen har oppfattet meg selv som, i speilet. Tross blåmerkene, som var borte etter to ukers tid, og tross ømhet, stramming og nummenhet (men aldri direkte smerter) – som fortsatt er merkbart, men i stadig mindre grad. Dette er normalt, det vil forsvinne, og er noe som er godt kommunisert. Resultatet, nå som hevelsene og den umiddelbare strammingen har gitt seg, er dessuten så ”naturlig” som lovet og ønsket. Allerede etter ti dager var jeg ute blant folk igjen, med pannebånd under lua. Og selv ikke nære venner har stusset eller gransket ansiktet mitt nærmere i løpet av disse månedene. Men enkelte har bemerket at jeg ser så ”opplagt” eller ”godt” ut. Bonus!

Om en uke skal jeg tilbake til Nydalen, til 3-månederskontrollen. Jeg ser frem til å kunne takke alle der for en opplevelse og et resultat som er slik at jeg kan skrive under på all positiv omtale av Hilde Bjærke og Cosmoklinikken jeg har lest her på legelisten.no.