Manglende informasjon og empati

Dette var min første tur til gynekolog. Under den gynekologiske undersøkelsen ble både spekulum og ultralyd tatt uten noen form for forvarsel. Dette var ubehagelig og overraskende, og det føltes som om det ikke ble tatt hensyn til min komfort ettersom at jeg ikke ble informert om hva som skulle skje. Gjorde også ekstremt vondt vel og merke. I dette tilfelle hadde det vært bra å blitt informert om hva om skulle skje og at det ble tatt i et rolig tempo. Ellers, var det et rent og hygenisk legekontor.

Etter undersøkelsen var responsen hennes at det ikke var noe hun kunne gjøre og mangelen på medfølelse gjorde en allerede vanskelig situasjon enda verre.

Min opplevelse med gynekologen opplevdes som negativ. Hennes mangel på tid, empati og profesjonalitet gjorde at jeg ikke følte meg trygg eller ivaretatt som pasient.

Gynekolog burde ha gitt tydelig informasjon om undersøkelsen og hva jeg kunne forvente. Det er viktig at pasienter føler seg informert og involvert i sin egen behandling. Å gi en forvarsel før du utfører prosedyrer kan også bidra til å skape en mer trygg og komfortabel atmosfære.

Empati og medfølelse overfor pasientene sine, spesielt når de mottar dårlige nyheter kunne også bli bedre da å anerkjenne pasientens følelser og vise støtte kan bidra til å lindre angst og skape en bedre opplevelse for pasienten.

Gynekologen kunne også ha gitt en mer grundig medisinsk forklaring på problemet. Det er viktig for pasienter å forstå sin egen helse og ha nok informasjon til å ta informerte beslutninger om videre behandling eller oppfølging.

Alt i alt var jeg skuffet over behandlingen jeg fikk og ble ikke noe mer klok på problemet mitt. Ventetiden var også lenge med tanke på at jeg alt i alt var inne hos gynekolog i 10 minutter. Hadde satt pris på om det hadde blitt satt av tilstrekkelig tid til å svare på spørsmål, diskutere bekymringer og en forsikring om at jeg blir ivaretatt.

I tillegg var inngangsdøren nede ved bryggen låst, det var ingen svar å få på ringeklokken noe som resulterte i at jeg måtte ringe på i 6 etasje og be dem komme ned å låse opp. Det løste seg heldigvis.