Mye kompetanse, mindre evne til å gi innsikt

Brekke har høy kompetanse, foreleser bla. ved Universitetet i Oslo, og har leveret en avhandling om hvordan dårlige sosiale forhold og ditto økonomi virker inn på pasienter. Som en pasient med kronisk sykdom møter hun meg rolig og noe lavmelt/ beroligende. Det kan imidlertid være av betydning når på dagen man får time, hun er mer opplagt og som pasient får man mer utbytte av en time om morgenen eller rett etter lunsj. Hun kan virke direkte spydig, eller unnlater å ta opp/ følge opp spørsmål om innsikt, om man kommer til feil tid på dagen. Velge dine ord/ timebestillinger ut fra ditt behov for oppfølging.

En medisinsk sannhet har en levetid på ca 6 år. Det kommer nye medisiner og ny teknologi som kan forbedre helsen utover det som tidligere har vært en opplest sannhet for "god" behandling. Dette gjelder så vel lindring eller det å bli frisk. Som pasient har jeg måttet insistere mye for å få nye vurderinger hos spesialister. Brekke har etter min vurdering en oppdateringsjobb å gjøre på dette området.

Hun kan med fordel gi økt innsikt i sykdom/ eller henvise til tiltak som kan gi dette, en allmenpraktiker må jo alltid forholde seg til effektivitet og tidsnød.