Skuffende

På den positive siden så var han alltid hyggelig, men: til tross for at jeg besøkte han svært hyppig og hadde mange ullike plager, så trakk han raske konklusjoner og skrev ut resept på antibiotika uten at situasjonen ble bedre. I over et halvt år måtte jeg ha denne legen på grunn av fastlegen var i permisjon og hadde det ikke vært for at denne kom tilbake kunne det ha fått svært dramatiske følger.

Fastlegen fant i løpet av første konsultasjon ut at jeg led av svært forhøyet blodtrykk og satte i gang korrekt behandling umiddelbart og tvang meg til å endre livsstil. Denne legen kom ikke en gang på å måle blodtrykket, og stilte svært få spørsmål angående plagene. Det ble tatt få prøver bortsett fra en enkel blodprøve og han møtte meg med lav interesse og forståelse. Jeg gikk alltid fra legebesøkene med en dårlig følelse av å ikke ha blitt verken hørt eller sett og med liten tro på at jeg kom til å bli bedre.

Jeg vil anbefale han å bli grundigere - det må til for å bli en skikkelig dyktig lege. Videre må han ikke være redd for å grave litt og gå i dybden - en er nødt til å tørre stille ubehagelige spørsmål også til sine pasienter og være direkte. Til sist er det uendelig viktig at dersom en ikke selv finner svar rådfører seg med andre og gjerne henviser pasienter til spesialister.