Veldig misfornøyd

Jeg ble henvist til Marit for å ta en biopsi i forbindelse med celledeling på livmorhalsen. Det første hun sa etter at vi hadde hilst, var at det var fryktelig unormalt å ha celledeling i så ung alder (jeg er 26). Hun presterte deretter å si at celledelingen på mange måter var min egen feil (antar at hun refererte til at HPV viruset smitter seksuelt). Dette ga et veldig kjedelig utgangspunkt for resten av timen, og jeg følte med utrolig liten der jeg satt.

Under selve biopsien fortsatte hun å snakk ned til meg og mente det måtte være noe galt med meg som syntes en biopsi var så smertefullt. Hun la også til "at det ikke er vanlig å blø så mye som du gjør" som fikk meg til å føle at det var noe galt med meg og jeg ble enda mer utilpass.

Jeg opplevde hele situasjonen som ekstremt krenkende og ubehagelig. Det ble så ille at jeg tilslutt bare knakk sammen i tårer (jeg er ikke en som vanligvis gråter foran andre) og da fikk jeg bare beskjed om at jeg fikk ta meg sammen og ikke ta så tungt på det.

Hadde det ikke vært for den utrolig hyggelige legen på Ullevål som senere gjennomførte operasjonen, ville jeg nok fortsatt vært traumatisert og hatt angst for å gå til fremtidige underlivsundersøkelser.

Jeg opplevde Marit som en ekstremt usympatisk lege, uten et snev av medfølelse ovenfor meg som pasient. Jeg anbefaler alle som har muligheten til det, å velge en annen gynekolog.