Effektiv, men kostbar

Det som er bra med Dr. Fismen er at han er enkel å kommunisere med, han er tydelig og direkte. Håndterer pinlige situasjoner og prøveresultater på en måte som får deg til å tenke at det absolutt ikke var noe å grue seg til å gå til legen med likevel. Han lytter til meg som pasient og respekterer mine tanker om hva som er best for meg i min situasjon, for eksempel i forhold til hvilke medisiner som fungerer for meg pga kronisk sykdom. Han nøler heller ikke med å henvise til spesialist om han ser at han ikke klarer å finne ut av noe på egen hånd. Praktisk med eget laboratorie i tilknytning til legekontorene, hvor man også kan bestille reisevaksinasjon.

Til tross for mye positivt, er det også en del negative ting, i tillegg til at jeg har flyttet, som nå får meg til å bytte fastlege. Timebestilling på nett er enkelt, men de to siste gangene jeg har bestilt på nett har jeg dagen før timen fått sms om at timen må avbestilles, så har dermed likevel måttet ringe for å få ny time. Han gjør alt papirarbeid i etterkant av konsultasjonen, også å fylle ut en enkel legeerklæring som han kunne gjort på 2 minutter under konsultasjonen. Dermed tar han betalt for enda en konsultasjon. Det gjelder også når han gir enkel oppfølging på mail/tlf i etterkant av konsultasjon - nok en faktura for konsultasjon! Under mine konsultasjoner har han noen ganger gitt inntrykk av at han har dårlig tid, og haster ofte gjennom de 10-15 minuttene man er inne hos han. Som kronisk syk har jeg mye kontakt med diverse leger og spesialister, og foretrekker å samle opp ting i stedet for å gå til fastlegen unødvendig ofte, så har gjerne bedt om fornyelse av 2-3 resepter/fysioterapirekvisisjoner og hatt spørsmål rundt et par andre enkle ting til hver konsultasjon. Dette fikk jeg beskjed om at var problematisk, og at om man har mer enn ett tema man vil ta opp på konsultasjon må man bestille dobbelttime. Har deretter bestilt dobbelttime, men har fortsatt følelsen av at han haster gjennom de få minuttene man faktisk er inne på kontoret hans. Det er alltid forsinkelse, og man kan ikke forvente å komme inn før etter minst 35-40 minutter etter avtalt tid, så husk å legge på nok penger på parkeringsautomaten.