Dømmende

Kom til legen med smerter i underarmene og hendene. Jobber som håndtverker. Sliti med dette i mange år og nå tenkte jeg å få ordnet dette en gang for alle. Første timen så var han veldig forståelsesfull og sa at dette skulle vi finne ut av å ordne. at jeg mest sannsynlig måtte finne en annen jobb, men at dette skulle han ordne med nav og arbeidsgiver om evt. Tilrettelegging eller etterutdanning. Ble sykmeldt og etterhvert som jeg har vært hos han så har det blitt verre og verre. Da har han sagt ting som at jeg ikke kan gå sykemeldt og at jeg må bytte jobb, da de ikke finner noe konkret feil. Men jeg har da ventet på nav for å finne ut hva som skal gjøres. Samme har arbeidsgiveren min.
Plutselig en dag så sier han: " er det noe verre en å bytte jobb. Si opp jobben din" han har da tatt prøver og jeg har vært hos en spesialist. De finner ikke noen "feil" så da mener han at det ikke er noe. Men han vil heller ikke henvise meg videre. Så var jeg der her om dagen og fikk da denne beskjeden: " du kan ikke gå sykemeldt resten av livet. Du er en samfunnsnyter, naver og latsabb. Uteliggere er også samfunnsnytere" ble jo litt satt ut og nikket og sa ja. Fikk en sykemelding til og fikk beskjed om å ta tak i livet mitt. Så nå har jeg gått over til bedriftslegen som henviser meg videre og vil hjelpe meg. Aldri mer tilbake til han! En lege kan og skal ikke si sånt til pasientene sine.