Jeg har bytta lege

Farnoush virker til å være velmenende og dyktig, men litt tafatt til tider. Jeg tror hun er mye dyktigere enn hu først oppfattes, rett og slett fordi hun har en litt forvirrende måte å prate med. Ikke språkmessig, men mer sosialeantenner-messig. Dette tenker jeg fordi hu var kunnskapsrik nok til å pusle sammen mine veldig difuse problemer, og forsto at hu skulle henvise meg videre for utredning av en ganske så uvanlig, kronisk sykdom. Dette kunne jeg ikke forventa at en annen lege hadde klart å pusle sammen, da plagene mine var såppass difuse og uforstålige, og sykdommen det viste seg at jeg hadde var både sjelden, og vanskelig å oppdage. Så jeg tror kanskje hu kunne jobbet litt med måten hun prater på, da jeg selv aldri følte meg på bølgelengde med henne.

Og dog hu var flink og rask til å oppdage sykdommen min, så virka hu til å ikke se noe behov for videre behandling etter at diagnosen ble satt (selv om behandling er viktig). Oppfølgning var litt manglende, og hu virka til å ha en tro om at "man har bare vondt av det man vet", så så lenge vi ikke prata om sykdommen min, så ville den slutte å gjøre vondt/plage meg. Jeg mislikte også hvordan hun så på alderen min som en faktor i hvor mye hun skulle dele av prøver og tester vi hadde tatt. Kom en prøve/bilde/test tilbake med et dårlig resultat som viste at helsa mi hadde blitt verre, så følte jeg ikke at hun gjorde nok for å informere meg om det og omfanget av det. Det var da heller ikke noe plass for henne å planlegge videre behandling med meg mtp det svaret. Hun kunne jobbet mer med oppfølging, og planlegging/informering av pasient i etterkant av en prøve/test/bilde/diagnose.

Jeg bytta lege fordi jeg følte at jeg mista tillitt i henne, og jeg følte at jeg ikke fikk godt nok innsyn i helsa mi, og da også manglende oppfølging. Jeg må innrømme at måten hu så på meg reflekterte over på søknader jeg har hatt mtp kommunen og nav (jeg har en kronisk sykdom), og dette saboterte søknadene mine mye. Dette er også litt fordi dog sykdommen har et bredt omfang av plager og behov for omfattende behandling, så ble ikke dette reflektert over i erklæringene jeg fikk av Farnoush, og da manglet blant annet NAV grunnlag til å foreta en grundig avgjørelse. Farnoush' syn på min alder skinte også gjennom i erklæringene på søknadene mine, og jeg mista alt av troverdighet hos saksbehandlere. Det føltes også ubehagelig å dra til henne på ny time da jeg stadig følte meg som en byrde. Dog når man har en kronisk sykdom med behov for kontinuerlig behandling i utredningfasen så er man ofte hos fastlegen. Jeg ville heller ha en lege som er klar over sykdommen min, og er klar, og nesten forventer, at jeg kommer innom kontoret flere ganger i løpet av året, og ikke bare pga., vanlig allmennsykdommer.

For meg passet hun ikke, og jeg hadde kanskje ikke anbefalt henne som lege til en med en kronisk lidelse som trenger omfattende oppfølgning og mange søknader, men utenom den delen er hu en god lege med et snev av dårlig sosiale antenner. Hu får time til deg raskt, og dog personalet i skranken er litt snerpete, så går det som oftest greit. Hu er veldig rask til å finne ut av diverse sykdommer, og er rask med behandling (dette selvsagt dersom man ikke medregner kroniske og komplekse sykdommer). Hun svarer raskt, og du får hastetime på dagen. Hunn henviser raskt etter behov.

Jeg hadde nok anbefalt henne til stortsett alle "vanlige" folk. Da mener jeg folk som ikke er mye plaga av sykdom eller har en kronisk lidelse. Som en helt vanlig fastlege så er hun veldig flink og effektiv.