Veldig lang ventetid

Jeg har bare vært hos Rebekka Wangensteen én gang, og hun virket kompetent nok, men ikke særlig forståelsesfull og empatisk. Ganske brysk.

Jeg kommer sannsynligvis til å bytte fastlege uansett, på grunn av ventetiden. Første time måtte jeg vente i 4 uker på. I løpet av denne perioden forverret tilstanden min seg, og jeg måtte ringe for å få akuttime til sykemelding. For å få dette måtte jeg ringe kl 8 om morgenen tre dager på rad, fordi akuttimene allerede var fulle, og jeg fikk beskjed om å prøve på nytt og på nytt helt til jeg tilfeldigvis kom først i køen klokken 8 på morgenen.

Da jeg kom inn til den ordinære timen min hadde det blitt en ganske lang liste med problemer - henvisninger jeg trengte, symptomer jeg lurte på hva kunne komme av, nye resepter etc. Det blir bare satt av tid til én problemstilling på dette legekontoret, så jeg valgte en henvisning jeg trengte, da det føltes mest akutt. Da fikk jeg bare beskjed om å ringe fritt sykehusvalg og forhøre meg om ventetidene, og at vi deretter kunne sette opp en ny time hvor vi kunne sende henvisningen - som ble satt opp 3 uker frem i tid! For en som bare trenger en henvisning til psykolog som har 6+ måneders ventetid føles det ganske håpløst å måtte bruke 2 måneder kun på å få send ut henvisningen fra fastlegen (spesielt når man har et akutt behov).

For meg var dette 4 uker ventetid for ingenting. Jeg spurte også om det gikk an å sette opp flere timer, slik at jeg ikke må bruke mange måneder på å komme gjennom listen av helseproblemer jeg har, men det var ikke mulig.

Anbefales ikke for folk som har flere helseproblemer og er avhengig av tilgjengelig hjelp og oppfølging.