Ikke god på å møte engstelige pasienter

Rask og effektiv lege men virkelig dårlig på å hjelpe pasienten til å klare å slappe av. Da jeg var anspent ved gyn. u.s. sa legen i en kald tone: "Hvis du ikke slapper av kan jeg ikke undersøke deg". Jeg ble overrasket over at hun ikke gjorde noe forsøk selv på å berolige meg i situasjonen. Det ville jo gjort hennes eget arbeid mye enklere. Jeg synes det er ugreit at pasienten blir gitt hele ansvaret for å slappe av da dette nettopp i stor grad handler om relasjonen til legen. Gynekologer må inneha forståelse for ulike vansker folk kan ha ved slike undersøkelser, og handlingskompetanse for å møte dette på en god måte. Det som kunne hjulpet kunen f.eks. være å si: "Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli enklere for deg under undersøkelsen ?" Men det hjelper jo heller ikke å si dette om man ikke gjør det med vennlighet. Jeg vil anbefale legen å lese litt eller kurse seg / fordype seg i metoder for å berolige engstelige pasienter. Jeg fikk heller ikke svar på det ene spørsmålet jeg hadde. Jeg har selvsagt ikke gått dit flere ganger da jeg trenger en som er mer imøtekommende.