Dårlig inntrykk

Fikk en henvisning fra lege om kontroll av livmorhals pga konisering. Dette var min første graviditet og var kommet til uke 28. Forklarte min forhistorie og dr Andvig sa at hun ikke var enig i at det var grunn til måling, men hun sjekket allikevel. Pipen fikk en annen låt da hun konstaterte at livmorhalsen var for kort. Hun satte i gang og ringte fødeavdelingen og en annen kollega for råd. Jeg fikk derimot ingen informasjon.

Andre graviditet. Jordmor rådet meg til å få tatt en måling i uke 20 denne gangen. Fikk min lege til å sende henvisning og endte med at jeg måtte snakke med Dr Andvig på telefon før jeg kunne få time. Hun mente at dette fikk jordmor eller fastlege ta seg av. Forsøkte forklare at fastlege ikke har mulighet til å måle og dersom jordmor skal gjøre det må jeg gjøre det privat med kostnaden det innebærer. Hun hadde ingen forståelse. Virket irritert på telefonen. Hadde dessuten ikke tid. Konsekvensen ble tidlig sykemelding pga usikkerhet ved fare for tidlig fødsel. Hadde jeg fått en måling da, så hadde jeg følt meg trygg og kanskje kunnet jobbe litt til. Jeg er misfornøyd med måten hun kommuniserer på og opplevde liten forståelse for min situasjon.