Steinar Helberg

Autorisasjon (1986)

526 av 2000

Steinar Helberg er en av 599 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Steinar Helberg

Fantastisk dyktig, sympatisk og imøtekommende fastlege

Familien min og jeg har hatt Steinar Helberg som fastlege i snart 20 år. Han har hjulpet meg mye og er fantastisk dyktig. I tillegg er han utrolig sympatisk, imøtekommende, kunnskapsrik og trygg. Han er en god samtalepartner som alltid kommer med gode råd. Går alltid ut fra kontoret med en følelse av å bli forstått og sett. Hos Helberg vil du alltid føle deg ivaretatt!

Ufyselig og ubehagelig

Jeg var inne på time for råd om prevansjon, bestille oppfølging av kolonisering og
test av kjønnssykdom. Jeg
ble møtt med en fordømmende holdning rundt min tidligere opplevelse av prevansjon hvor han
mente det jeg hadde opplevd ikke var en direkte bivirkning noe jeg vet det var. I tillegg når jeg spurte
om test for kjønnsykdommer for å ivareta min helse ble jeg møtt med frasen " unge dame, nå syne
jeg du skal ta vare på deg selv med bakgrunn i tidligere erfaringer". Dette er en nedlatende holdning
til min intensjon om å være ansvarlig. Han begrunnet dette budskapet med at det er en faglig
anbefaling, men det ble kommunisert med nedlatende og fordømmende holdning over min livsstil
som han ikke har noe informasjon om. Han trakk egne konklusjoner hvor det var tydelig hva han
tenkte om meg, noe som ikke stemmer. Dette er ikke riktig behandling av kvinner som skal ta vare på
sin helse, og som ung jente er det kjempe ubehgaelig å møte denne holdningen fra en eldre mann. Legen klarer tydelig ikke å kommunisere med unge kvinner/jenter om kvinnehelse.

Nedlatende lege

jeg tror aldri jeg har møtt en så nedlatende og skråsikker lege - som utbasunerer i det vide og det brede om hva som er mitt problem uten å lytte til meg. Og uten å undersøke meg. Jeg tror jeg var inne i fem minutter. Det førte til at rådet jeg fikk ikke samsvarte med min situasjon - jeg ble veldig mye dårligere - og da jeg ringte ham for å få en forklaring klarte han å si at jeg måtte lytte mer til min egen kropp. Han nektet også for flere ting han hadde sagt jeg skulle gjøre. Jeg ble bare sittende å gape, men så ble jeg sint. Eitrende forbanna for at han tillater seg å møte et menneske som ber om hjelp på den måten. Han brukte vel fem minutter på den telefonsamtalen også - og fakturerte meg, ublu.

Helt forferdelig opplevelse

Legen virket ikke interessert i å høre hvorfor jeg var der, avbrøt meg flere ganger og sa rett ut at han egentlig ikke hadde tid til å hjelpe meg. Veldig ubehagelig opplevelse, aldri opplevd noe lignende før.

Krenkende og arrogant lege.

Hadde time hos han. Tar meg tid å skrive følgende: Blev avbrutt hele tiden og fikk høre at han var den som bestemmer hva som skal gjøres. Arrogant, usympatisk, fikk ikke hjelp med til å få henvisning til de prøver jeg trengte, og fikk høre gang på gang at døren var åpen og at det var bare å dra og finne en annen lege... Legen er som mange her inne refererer til, nedlatende, frekk og krenkende i sin oppførsel. Dette er en lege som utfører hersketeknikker ved å bagatellisere og håner en pasients bekymringer rundt egen helsesituasjon og hevder at "han vet best og ikke spørsmålsstill mine kompetanser og vurderinger" for jeg har alltid rett. Her har du med en middelmådig lege som definitivt burde holde seg mer faglig og menneskelig orientert i 2023. Denne legen burde og ta et kurs I presis kommunikasjon. Anbefaler han å lese Bård Fossli Jensen sin bok Kommunikasjon med pasienter. Han misbruker sin posisjon og det er trist at en syk pasient skal gå enda mer bekymret og lei seg fra legebesøk hos en lege som man skal kunne stole på. STYR UNNA!