Pontus Helmer Eriksson

Autorisasjon (2011)

Pontus Helmer Eriksson er en av 16 fastleger i Vestvågøy

Siste vurderinger av Pontus Helmer Eriksson

Dårlig lege!

Jeg oppfatter Pontus Eriksson som en dårlig lege. Han tar deg ikke seriøst og følger aldeles ikke opp problemet. Hvis han ikke skjønner hva som feiler deg forklarer han det med å være uenige i dokumentasjon som foreligger fra spes. helsetjenesten uten noen som helst god begrunnelse. Han mumler når han prater, og er ikke lett å forstå(svarer konstant med: "jaahh", "uhmm" og "jag forstår"). Virker rett og slett som han ikke bryr seg om pasienten han har foran seg, særlig hvis du er kritisk til behandligen. Anbefaller ikke Pontus som fastlege til noen jeg kjenner eller ønsker en forbedret helse til.

Meget dårlig behandling av min mor

Ved telefonisk kontakt over 2 dager med min mor (83 år), som nå ligger på Vadsø Helsesenter, formidler jeg etter avtale med henne, hennes opplevelse med Eriksson.
Hun ble ikke henvist til Kirkenes (KKN) Sykehus før etter påtrykk fra pårørende etter 1 uke ved Vadsø Helsesenter uten merkbar forbedring av sykdomsbildet. Når hun kommer til KKN blir hun lagt på isolat og tatt under intravenøs antibiotika behandling med kommentaren at hun skulle ha kommet inn dit tidligere. Etter en ca. 1 uke blir hun sendt hjem. Etter ytterligere 1 uke får hun tilbakefall og blir sendt til Vadsø Helsesenter og blir tatt under behandling først av vakthavende lege og så av Eriksson igjen. Når hun ber om å bli sendt tilbake til KKN sykehus, som har behandlet hennes sykdomstilfelle over mange år, påstår Eriksson at hun er kranglevoren og at hun ser selv at det hjalp ikke å bli behandlet på KKN da hun fikk tilbakefall allikevel og at de kan gjøre det samme i Vadsø som på KKN , noe de altså ikke har kunnet gjøre tidligere. Mamma er svekket etter lang tids kreftsykdom og mange operasjoner, og kjenner selv sin kropp og sykdomsbilde gjennom disse 20 år, og derfor formidler hun dette til legen(e) (stadig vekk nye) med ønske om å bli behandlet på KKN sykehus, som også har sagt at det er dit hun skal når hun får tilbakefall, og når hun gjør det får hun regelrett en overhøvling og uhøvisk opptreden av Eriksson som innbefatter munnhuggeri og voldsom oppførsel med utfall mot en stol og aggressiv tramping ut av rommet, noe som medførte at mamma fikk hjerteklappning og skjelvinger som gjorde at hun mistet saker i golvet. Hun fikk et psykisk knekk av dette som hun absolut ikke behøver når hun faktisk kjemper for å overleve en alvolig betennelses-/infeksjonssykdom.

Vi har stor tillit til han.

Hele vår husstand har Eriksson som fastlege. De få gangen vi har trengt time hos fastlegen har likevel gitt oss et solid inntrykk av han. Han lytter, spør mye, vurderer, forklarer og er ikke sen om å henvise eller legge til rette for videre behandling. Han har også en veldig bra oppfølging på telefon.

God lege

Jeg oppfatter Pontus som en god lege. Han tar deg seriøst og følger opp problemet. Hvis du ikke skjønner hva han sier forklarer han det sakte. Ingen problem med og skjønne han selv om han er svensk. Ingenting og klage på

Den første som henviste videre

Etter å ha vært hos flere av legene ved Vadsø helsesenter uten at de fant ut hva som feilte meg, var Pontus den første som henviste meg videre. Han er blid og lydhør, og du føler at han lytter. Han er også god på å forklare ting for deg. Han er også en av de få legene i Vadsø jeg føler har gitt god oppfølgning. Takk skal du ha Pontus!