God lege - resepsjon med forbedringspotensiale

Har hatt et godt pasient-lege forhold i nærmere 30 år. Blitt tatt på alvor og fått hjelp de få gangene jeg eller andre i familien har hatt behov for det - og er svært takknemlig for det. Trygg, erfaren og god lege.
Byttet likevel fastlege fordi jeg har flyttet fra bydelen og ønsker en tjeneste i gåavstand fra der jeg nå bor. Ingen dramatikk i dette. I overgangen mellom bytte av fastlege (fra i går til i dag) hadde jeg behov for en henvisning - raskt, og før første time hos ny fastlege. Jeg forstår reglene og at min "gamle" lege ikke lenger er rette instans å henvende meg til. Og jeg forstår at jeg er ansvarlig for mitt eget bytte av fastlege. Spørsmålet var om det likevel kunne la seg gjøre å få til en henvisning i dag - for å kunne ta imot en ledig time hos spesialt senere i dag. I denne siste telefonsamtalen med mitt gamle legekontor opplever jeg dessverre nok en gang en resepsjon som er så rigid og lite lyttende i telefonsamtalen at det i seg selv blir en belastning. Jeg opplever kommunikasjonsstilen som belærende og grensesettende på en ubehagelig måte. Totalinntrykket villet blitt bedre med en god kommunikasjon med førstelinjen.