Uempatisk

Fordi jeg var syk og ikke kunne ta eksamen trengte jeg en legeattest på dette. Bahman Mehdinia var vikar for min fastlege så jeg hadde ikke vært hos han tidligere. Jeg måtte gjennomgå hele min sykdomshistorie, og siden den er krevende begynte jeg å gråte. Det har selvsagt ikke noe med Mehdinia å gjøre, men som lege burde han ha fått med seg at dette var tøft for meg.

Jeg hadde undersøkt med universitetet hva som måtte med i en slik attest og fikk vite at emnekode måtte med, men Mehdinia nektet først å skrive emnekode for eksamen i attesten. Han hevdet at det ikke var lovpålagt. Det kan godt hende han har rett, men jeg ser ikke problemet med å skrive en kode på ni bokstaver. Jeg måtte flere ganger understerke at dette var et krav fra universitetet og ikke meg, og jeg opplevde samtalen som svært ubehagelig. Så sa han at han måtte få en utblåsning så han ikke gikk hjem med høyt blodtrykk. I attesten skrev han: " Det skall inte behøva specificieras vad det är kurser, det skall räcka med legeerkläring per se. Nästa gång kommer en inte att specificiere några kurser".

Jeg syns det er ekstremt uprofesjonelt av en voksen mann med legeutdannelse å ha en slik utblåsning ovenfor sin pasient, og gjøre en attest til et politisk innspill i debatten om hva leger skal skrive attester på. Nå skal jeg levere denne attesten til hun som jobber i administrasjonen ved universitetet og jeg må si jeg gruer meg. Hun gjør jo bare jobben sin. Jeg skal levere den personlig og forklare at hele den idiotiske setningen helt og holdent kommer fra legen. Og at han selvsagt ikke skal spesifisere i fremtidige attester - jeg kommer aldri til å gå til en konsultasjon hos han igjen!