En bemerkelsesverdig erfaring

Jeg må dessverre si at jeg i ordinære konsultasjoner opplevde denne legen som uempatisk uten innlevelse. Jeg opplevde ham som mistroisk og bagatelliserende i tilnærmingen. Det samme i journalføringsøyemed, som jeg opplever som bemerkelsesverdig lesing med vesentlige gjenkjenningsproblem.

Jeg sitter ikke igjen med inntrykk av han har tatt mine problem på alvor og at han var der for meg. Tillitsbasert relasjon og forutsigbarhet opplevde jeg som sterkt fraværende. Bare for å nevne et eksempel: Røntgenbilder understøttet det
jeg tidligere hadde fortalt ham om angående verking i en bestemt kroppsdel. I stedet for en konstruktiv dialog rundt aktuelle oppfølgingstiltak, fikk jeg tilbakemelding om at man fant at røntgenbildene kunne forklare noe av smerten, men ikke hele smerten i den kroppsdelen. Jeg følte faktisk at jeg ble satt på anklagebenken, for å ha overdrevet sett i forhold til den smerteopplevelsen som legen mente jeg burde ha hatt. Særlig påfallende vil jeg si det blir når legen synes å ha den oppfatning at min følelse av smerte er noe som det er opp til legen å eksakt gradere. Jeg opplevde dette som veldig usaklig, og som et toppmål av arroganse og bagatellisering overfor meg.

Foruten å føle at jeg har blitt møtt med respektløshet, mistillit og arroganse, opplever jeg også en betydelig utrygghet i forhold til det rent somatiske. Jeg blir hertil bekymret for at de konkrete anbefalinger spesialist-helsetjenestene faktisk har gitt, forsvinner ut av systemet pga dette, evt. at de blir foreldet, slik at jeg kanskje må gjennom den samme mølla med annen fastlege.