Hyggelig mann.... men;

Fikk tildelt ny fastlege etter at selvvalgt fastlege sluttet ved legekontoret. Jeg går veldig sjeldent til lege, har vært innom lege et par ganger i løpet av de siste 8-10årene for småting som har krevd midlertidig medisinering (ellers hadde jeg sannsynligvis ikke hatt behov for legebesøk).

Hadde endelig opparbeidet mot til å bestille time hos lege for råd og veiledning for å håndtere et større problem. Jeg var ikke på jakt etter sympati eller sykemelding, men å få noen verktøy for å bedre håndtere min hverdag.

Første konsultasjon fikk jeg mulighet til å forklare veldig kort og overfladisk hva henvendelsen gjaldt. Lege forteller raskt hva som er mitt problem, men bestemmer at jeg skal ta noen prøver for sikkerhetsskyld. Prøvene kom tilbake og viste helt normale verdier, altså, tilsynelatende ingenting galt.

Ved neste time får jeg tilbakemelding om at alt er greit. Det stilles ingen spørsmål om meg, min hverdag eller hva mine utfordringer er og hvordan dette påvirker min hverdag. Jeg får bare beskjed om at livsstilsendring er nødvendig.

Jeg føler meg overhode ikke ivaretatt etter mine møter med lege. Det ble ikke stilt noen spørsmål, jeg følte omtrent ikke jeg hadde anledning til å fortelle om min situasjon og årsaken til at jeg endelig har oppsøkt lege. Alt i alt føler jeg at jeg ble direkte overkjørt under konsultasjon og oppfølgingstime.

Mulig mine opplevelser skyldes at han har det veldig travelt (uansett om du kommer inn tidlig om morgenen eller utover dagen). Du får mulighet til å sette deg ned, utveksle et par ord (for det meste høre på han prate) før du omtrent blir dyttet ut døra etter få minutter.

Jeg kommer ikke til å oppsøke denne legen på nytt. Setter meg heller på venteliste og håper på bedre erfaring neste gang, når jeg har opparbeidet meg mot til å ta opp utfordringene på nytt.

En lege skal være sikker i sin sak før «diagnoser» blir kastet ut. En lege bør også ta seg tid til å høre på hvorfor pasient kommer, bidra med utredning og hjelpe til med å finne riktig vei. Du skal ikke føle deg utrygg og ikke-ivaretatt etter et besøk hos fastlegen.

Håper andre får en bedre opplevelse.

Han er forresten dansk-talende. Enkel å forstå, men greit å være oppmerksom på dersom man har språkutfordringer. Kommunikasjon er som kjent, ekstremt viktig mellom lege og pasient.