Pasienter på samlebånd

Jeg gikk hit som ung med lumbago. Jeg hadde ingen kunnskap om ryggsmerter eller hva en kiropraktor gjør. Men de hadde autorisasjon og man hørte ofte at kiropraktorer var eksperter på rygg.

Jeg fikk alltid symptombehandling med manipulasjon av ledd i thoracal og lumbal. Jeg fikk høre alt som var galt med meg (nocebo) og ingen helhetlig behandling som bør inneholde samtale, anbefalinger om fysisk aktivitet og styrketrening. Det eneste jeg fikk beskjed om var å gå meg en liten tur og komme tilbake neste uke. Det jeg stusset over, allerede som ungdom var hvor lite tid Pål brukte på meg før han ba meg bestille ny time i disken. Han hadde da allerede flere pasienter på andre rom. Han må ha pløyet igjennom minst 5-6 stk på 1 time.

Gode behandlere forteller deg at det kommer til å gå bra. De forteller deg at dette ikke er noe farlig og er vanlig. De kommer med gode anbefalinger om fysisk aktivitet.

Om Pål holdt på slik for å tjene mest mulig penger vet jeg ikke, men etter at jeg har lært mye om smerte og rygg vet jeg at jeg kastet bort mange tusen kroner og timer. Gikk i mange år å var redd fordi jeg trudde det var noe galt med meg. "disken din må justeres" blablabla

Ellers en hyggelig fyr med lomma full av cash