Mangel på empati

Mistet datteren min i dødfødsel inne på Rikshospitalet. Fikk sykemelding derfra i 2 uker, og følte for å forlenge den. Line hadde ingen oversikt over situasjonen, virket som hun ikke hadde lest journalen. Jeg ble spurt om jeg kunne fortelle hele hendelsen, noe jeg gjorde. Etterpå begynte hun å sammenligne det med spontanaborter og at det er helt vanlig. Så spurte hun muntert «ja, hva kan jeg hjelpe deg med i dag da?». Sa at jeg gjerne ønsker noen uker til på meg, og fikk i svar at «å miste et barn er ingen sykdom». Dette til tross for at jeg tidligere ble henvist til gynekolog for å sjekke om jeg i det hele tatt kunne bli gravid pga. lang prøvetid uten positiv test. Om hun i det hele tatt husker dette er jeg ikke sikker på.

Senere spurte jeg om henvisning til psykolog. Da googlet hun og fant nummeret til et lavterskeltilbud jeg selv kunne ringe til og ordne dette på egenhånd.

Jeg følte meg rett og slett dum der jeg satt og ikke ble tatt på alvor. Tusen takk for glimrende hjelp, i et endeløst mareritt.