Uhøflig og har liten tid til pasienten

Har hatt Keith som fastlege i over 20 år. Selv om han har hatt liten tid, har jeg fått de henvisningene jeg har bedt om.

Han er ikke spesielt god til å skrive attester, så om du trenger en attest får du nærmest diktere den selv (og akkurat det er vel egentlig ikke helt innafor, selv om det er hyggelig for pasienten).

Under pandemien, begynte han imidlertid å være frekk og uhøflig uten forvarsel.

Han tok det som en provokasjon at jeg sendte ham en e-post på en søndag for å be om en resept, og svarte sarkastisk at fastlegen skal være tilgjengelig 24/7 o.l. Dette på tross av at jeg kun kontaktet ham i gjennomsnitt hver 3. måned under pandemien, med helt konkrete og enkle forespørsler.

Jeg forventet selvsagt ikke at han skulle svare meg før på mandag, og sendte henvendelse på e-post for å unngå å besøke legekontoret unødvendig under pandemien. Dette for å ta hensyn både til meg selv og andre. Dersom han mente at dette ikke er greit, kunne han sagt nettopp det, i stedet for å være uhøflig. Etter dette ble han bare mer og mer uhøflig, og jeg fikk også en illsint e-post knyttet til en misforståelse rundt en faktura. Når jeg klaget på oppførselen hans, ble klagen ignorert, så han klarer ikke forholde seg til kritikk, innrømme skyld eller tilby en unnskyldning når han gjør feil.

Det er utrolig leit at et godt lege-pasient-forhold gjennom over 20 år er ødelagt av denne typen kommunikasjonsproblemer. Jeg tror Keith er overarbeidet, da han har altfor mange pasienter, men dette er ikke måten å reagere på. Keith har brutt tilliten min, og oppført seg på en måte en fastlege ikke skal mot sine pasienter.