Hensynsløs

Dette var min første gynekologiske undersøkelse, var blitt anbefalt av fastlege å ta kontakt med gynekolog for en vurdering og celleprøve. Hun var 20 minutter forsinket til avtalen. Jeg tok opp tema knyttet til langvarig og uregelmessige blødninger, samt et ønske om å slutte på prevensjon da jeg ikke ser behovet for det. Hun anbefalte meg å fortsette med prevensjon, og sa at «i tilfelle du blir gravid er det nødvendig», til tross for at jeg fortalte at jeg er i forhold med en jente. Når jeg spurte om jeg kunne ta en celleprøve, noe jeg var anbefalt fra fastlegen, sa hun at det har hun ikke tid til å idag og at vi får sette opp en ny time for det. Etter 12 minutter sa hun «da er vi ferdig», selv om jeg hadde sagt at jeg ønsket å ta opp andre ting som var av betydning for meg. Tar mine opplevelser og utfordringer lite på alvor. Ved neste konsultasjon skulle vi ta celleprøve, men idet jeg kom inn sa hun at hun ikke ønsket å gjøre det fordi jeg ikke tidligere hadde tatt en prøve der. Med andre ord en svært unødvendig konsultasjon da jeg ikke fikk annet enn opplevelse av skam og ubehag av den timen.