Forvandling med trygghet

Siden tenårene har jeg båret på usikkerhet knyttet til mine asymmetriske og små bryster. Til tross for at det aldri har plaget meg betraktelig, ble jeg mer bevisst på endringene etter flere svangerskap og amming. Mine bryster var tomme, og det ene hadde utviklet heng.
Tanken på å gjøre en kosmetisk endring streifet meg oftere, men et etisk dilemma holdt meg tilbake. Jeg har døtre som jeg ønsker å oppmuntre til å være fornøyde og trygge i sin egen kropp.

Etter nok en sommer, hvor jeg skjulte meg med bikini, bestemte jeg meg for å ta det steget og gjennomføre en konsultasjon. Fysisk oppmøte virket den gang skummelt, og etter å ha fått avslag på videokonsultasjoner fra andre klinikker søkte jeg bredere i landet. Jeg kom i kontakt med Ståle Buhagen, som jeg hadde lest mye positivt om i sosiale medier. Hans profesjonalitet og imøtekommelse gjorde at jeg følte meg trygg fra første konsultasjon, som vi gjennomføre digitalt.

Ventelisten var kort, og operasjonsdagen kom raskt. Jeg var særdeles nervøs, men samtidig sikker i min avgjørelse. Ved ankomst ble jeg møtt av en svært hyggelig dame i resepsjonen, og atmosfæren på klinikken bidro til å roe nervene mine. Jeg ble grundig informert om hvert trinn i prosessen, fra måltaking og utprøving av proteser, til jeg sovnet trygt på operasjonssalen.

Å våkne opp etter det som føltes som en god og dyp søvn, med nye fyldige bryster, var en merkelig men herlig opplevelse, endelig var det gjort! Jeg kjente på noe kvalme rett etter operasjon, men den forsvant
kjapt med kvalmestillende tabletter og jeg kunne snarlig reise til overnattingssted.

De første dagene var preget av noen smerter, men de var langt fra uutholdelige og kunne enkelt døyves med et par paracet. Smertene kan sammenlignes med kraftig melkespreng. Ubehaget avtok gradvis i løpet av de neste ukene.

Det var betryggende å vite at Ståle kun var en e-post eller telefonsamtale unna når nye spørsmål dukket opp.

Nå, snart et halvt år etter operasjonen, har jeg vært på etterkontroll, og alt ser ut til å være som det skal. Resultatet er i alle fall bedre enn hva jeg hadde forventet.

Jeg vil spesielt takke Ståle, men og hele teamet for deres ro, imøtekommelse og profesjonalitet gjennom hele denne prosessen. Hjertelig takk!