Ikke innsiktsfull, ikke lyttende, ikke forståelsesfull

Jeg oppsøkte Trond Jørgensen for ca. 16 år siden på grunn av en penisskade. Jeg bøyde penisen under ereksjon. Dette førte i ettertid til smerter, intens kuldefølelse, og problemer med ereksjon og vannlating. Jeg opplevde også anatomiske forandringer i penis.

Under konsultasjonen med Trond Jørgensen avfeide han eller bagatelliserte han alt jeg sa.

I journalnotatet hans som jeg siden leste, avfeier han meg som “psykisk syk”. Jeg hadde tidligere en historie i psykiatrien, og det var tydelig at dette var noe som bidro til at jeg ikke ble tatt på alvor i det hele tatt.

En oppsummering av mitt inntrykk av Trond Jørgensen:

1) Mangel på kunnskap i forhold til den skaden og det traumet jeg pådro meg.
2) Forutinntatte holdninger overfor mennesker som har en psykiatrisk historie.
3) Ingen forståelse eller empati.

Jeg har også møtt tilsvarende mangel på kunnskap hos andre urologer, og har slitt med dette problemet i 16 år. For noen måneder siden fant jeg artikler om noe som heter “Hard Flaccid syndrome", hvor det beskrives mange av de symptomene jeg opplever og som starter med et fysisk traume ved roten av penis nettopp slik jeg opplevde. Det skrives at det er lite kjent blant urologer, og at menn ikke får behandling, og at mange blir forvirret, frustrerte og stresset over at problemet deres ikke blir forstått av urologer.

En link til en av forskningsartiklene om dette fenomenet:
ihttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7271516/

Mitt inntrykk er at Trond Jørgensen er en å gå til hvis man har velkjent problematikk som prostatakreft eller man kommer for rutineoperasjoner, men har man noe som er mindre kjent, risikerer man å bli møtt av en arrogant, uinteressert person som avfeier deg med: “Det er psykisk”.