Manglende empati og forståelse - elendige råd

Først må jeg bare si at gjennom mine år som student på Blindern, har jeg vært hos de aller fleste av legene i Studenthelsetjenesten, og mener samtlige av disse er svært dyktige og tar pasientene på alvor. Et kjempebra tilbud, takk takk!

MEN, én gang kom jeg til Sandem og jeg har sjelden følt meg så forbanna og lei meg som etter den konsultasjonen.
Jeg møtte veggen, var utbrent og slet med depresjonssymptomer. Tidligere hadde jeg gått til en av de andre legene der for å få hjelp, men denne oppfølgingstimen fikk jeg altså hos Sandem.

Ung jente, moderat til alvorlig deprimert får følgende beskjed:
"Kanskje du kan få deg noen flere venner, eller en kjæreste. Da vil du sikkert bli glad igjen" (ikke direkte sitert, men ikke langt unna).
Jeg gikk aldri til han igjen. Det er det mest useriøse noen har noensinne sagt til meg, og jeg rapporterte det selvfølgelig, uten at jeg tror det fikk noen følger.
Det å si noe sånt, det å bagatellisere noe så alvorlig på den måten, og å få pasienten din til å føle seg som en bitteliten sutrekopp uten venner - det er uforståelig for meg at det er mulig.

Jeg fikk like etterpå både psykologtilbud og medisinsk oppfølging via Studenthelsetjenesten, da jeg heldigvis ignorerte de useriøse og idiotiske rådene Sandem ga meg, og ikke lot det gå inn på meg til tross for at det var ganske nedtrykkende.

Tar et forbehold om at dette faktisk er 3-4 år siden, og mannen har forhåpentligvis bedret seg. Eller kanskje han hadde en dårlig dag. Eller kanskje han ikke tror på psyiske problemer eller utbrenthet. Mulig han er kjempegod på andre ting, og at andre pasienter trives svært godt med ham, men dersom du har problemer av en psyisk art som utbrenthet, ikke gå til Sandem. Gå til noen som vet og forstår at det er et reelt problem, og som faktisk kan hjelpe deg med å komme over kneika.