Tilsvar til vurdering
Flink gynekolog, dårlig kontoransatte
Jeg ønsker å gi ros til gynekologen, som var profesjonell, empatisk og trygg. Under selve timen ble jeg møtt med respekt og forståelse – noe som betyr mye når man står i en sårbar helsesituasjon. Jeg følte meg sett og ivaretatt, og det skal hun ha all honnør for.
Derimot var min opplevelse med øvrig personale svært skuffende. Da jeg ringte for å få informasjon om en ny time, ble jeg møtt med en uvennlig og nedlatende tone. Det ble signalisert at det var over to måneders ventetid, og naturlig nok tok jeg da opp muligheten for å kontakte Dr. Dropin for raskere hjelp. Dette førte bare til at tonen hennes ble enda mer irritert – og hun virket mer opptatt av at JEG måtte gi dem beskjed om dette, til tross for at jeg ennå ikke hadde fått en konkret time hos dem.
I stedet for å vise forståelse for min bekymring og ønske om å få helsehjelp, ble jeg møtt med lite empati, hån og en følelse av at jeg "overreagerte". Dette er ikke greit, og jeg håper klinikken tar dette på alvor. En dårlig opplevelse i førstelinjen kan skape mye unødvendig stress – og det burde ikke være tilfelle når man søker helsehjelp
Avslutningsvis mener jeg det også er kritikkverdig at man rett før påske blir informert om at man vil bli kalt inn til en biopsi uten en tydelig forklaring på når dette kan forventes. I tillegg er det viktig å påpeke at jeg som pasient ikke har den nødvendige medisinske kompetansen til å tolke resultatene selv. Når man får beskjed om "lette celleforandringer", kan dette naturlig nok skape bekymring – og det er en helt naturlig reaksjon. Å bli møtt med mangel på forståelse, som jeg opplevde fra den kontoransatte, er rett og slett uakseptabelt.