Tilsvar til vurdering

Manglende informasjon og svekket tillit til behandlingsforløpet

Jeg oppsøkte Usman Khan ved Nydalen Tannlegesenter etter at en liten bit av en gammel fylling hadde løsnet. Jeg ble raskt anbefalt rotfylling, og det ble muntlig oppgitt en totalpris på 9 000 kr. Det ble ikke gitt noen informasjon om at tannen ville slipes helt ned, eller at det i etterkant ville være behov for en krone til ytterligere 8 000 kr. Dette ble først nevnt etter at rotfyllingen var gjennomført. Jeg opplevde dette som veldig problematisk, både med tanke på økonomi og muligheten til å gi informert samtykke.

Ved siste behandling ble jeg også forsøkt belastet med et høyere beløp enn avtalt, noe jeg reagerte på. Jeg betalte til slutt det vi opprinnelig hadde blitt enige om, men opplevde situasjonen som ubehagelig.
I ettertid har jeg stilt spørsmål ved om rotfyllingen i det hele tatt var nødvendig.

Jeg ønsker å være rettferdig: Usman fremsto profesjonell under selve behandlingen og den ble utført uten smerte, og klinikken fremstår som moderne og profesjonell. Men for meg er det avgjørende at man som pasient får tydelig og ærlig informasjon før man samtykker til behandling, både om hva som skal gjøres og hva det vil koste. Det opplevde jeg ikke her.

Jeg anbefaler alle som vurderer behandling her å be om skriftlig prisoverslag og å vurdere en second opinion før man starter på større inngrep. For meg har denne opplevelsen ført til svekket tillit, og jeg kommer ikke til å bruke denne tannlegen igjen.