Tilsvar til vurdering
Manglende forståelse for psykisk helse
Jeg har hatt henne som fastlege siden jeg flyttet. Hun er direkte og konkret, og møter pasienter med forståelse på fysiske problemer. Dessverre er ikke alt like bra. Jeg var dårlig i flere uker og kom med en påstand om hva jeg trodde problemet kunne være. Jeg ble avvist og sendt til ulike tester. Til slutt så ble jeg sendt på sykehuset og min påstand var riktig fra starten. Det som var positivt var at hun ringte meg opp etter operasjon.
I tillegg har jeg blitt møtt med "det er ikke så viktig" og "det haster ikke" når jeg har uttalt meg om min psykiske helse. Dette er ikke bra nok. Jeg måtte trygle en turnuslege om å få henvisning til psykriatrien, etter 1 års forsøk hos fastlege.Jeg føler at legen har god kunnskap om allmen-sykdommer og den hverdagslige fysiske helse. Men kunnskap og forståelse på psykisk helse oppleves som mangelfull.