Svært kort og lite empatisk lege

Jeg er 25 år og fikk Torunn Bjerve Eide som fastlege for ca. et halvt år siden. Dette er første gang jeg har byttet lege, da jeg tidligere har hatt en og samme lege som befinner seg i min hjemby noen timers kjøring unna Oslo. Etter å ha bodd i Oslo i over 5 år bestemte jeg meg for å få meg fastlege i Oslo, og så at Torunn hadde fått flere gode tilbakemeldinger på listen. - Noe jeg må si meg uenig i.

Jeg har nå vært hos Bjerve Eide to ganger og opplever å få en dårlig kundebehandling. Slik jeg har opplevd hennes fremtoning, får jeg inntrykk av at hun er lite interessert og tar meg som pasient useriøst.(I fast jobb sier det seg selv at jeg ikke akkurat har rent ned dørene hos min tidligere fastlege, da han befant seg en tre timers kjøretur unna.)

Det er ikke en underdrivelse å si at ved begge disse konsultasjonene har jeg vært inne på hennes kontor i henholdsvis 7 min og nå 4 min. Jeg opplever at hun ikke tar seg tid til å lytte, er veldig kort og at hun egentlig vil ha meg ut døren kjappest mulig. Et smil har jeg heller ikke fått, og ved første konsultasjon håndhilste hun ikke engang på meg, - noe som kanskje ville være naturlig å gjøre ovenfor en helt ny pasient.

Selv arbeider jeg med mennesker, og synes noen av de viktigste egenskapene i denne jobben er å være empatisk og imøtekommende, men dette er egenskaper som synes å være fraværende hos Bjerve. Derimot får jeg opplevelsen av at hun bagatelliserer plagene mine, og av den grunn gruer jeg meg til et evt. neste besøk for at ikke hun skal tro meg. Det er spesielt kjipt, fordi jeg vet at jeg ikke er blant de pasientene som går til legen særlig ofte... Jeg vil ikke anbefale henne, og ønsker selv å bytte lege, men venter på plass.

Positivt: har fått time raskt begge gangene, så tilgjengeligheten er god.