En varierende fastlege

Jeg har hatt Tone som fastlege i en 5-6år og kjenner meg godt igjen i de fleste beskrivelsene av henne - gode som dårligere.

Første hindring i veien, er at det er nesten umulig å få time i nær fremtid som ikke er hastetime. Minst 3-4 uker. Den andre utfordringen er å komme igjennom på telefon når man er syk og trenger hastetime pga sykmelding. Jeg blir nesten overrasket når noen endelig svarer og det har flere ganger hendt at jeg ble fint nødt til å prøve på nytt igjen neste dag. Jeg har ved et par tilfeller droppet telefonen til slutt og bare møtt opp på legekontoret.

Men når jeg endelig kommer gjennom er det stort sett ikke noe problem å få komme inn til henne. (selv om jeg også har sett en god del til de andre legene på kontoret)

I de fleste tilfellene jeg har vært hos henne har det gjeldt vanlige sykdommer som influensa eller omgangssyke. Noen ganger er det man nesten så vidt innenfor døra før hun raser ned gjennom skjemaet som hun fyller ut på pcen (stort sett uten å kikke opp vel å merke) før sykmeldingen er på plass og man blir sendt ut igjen. Andre ganger er det helt motsatt der jeg blir stirret i senk med dette dumme spørsmålet: Hvorfor i all verden tror du at du har influensaen? Og må så remse alle symptomer før hun i det hele tatt gidder å sjekke feberen, de hovne mandlene eller den snørrete nesen- dessuten burde den hese stemmen også være et hint.

Jeg er nok litt forsiktig av meg (ikke at jeg er beskjeden) men at jeg er høflig og ikke så høyrøstet. Så jeg har litt vanskeligheter med å være krevende og føler det er vanskelig å åpne seg opp til en person som signaliserer at hun egentlig ikke er interessert i å finne ut av hva som feiler deg fordi hun har kategorisert som mindre alvorlig. Og jeg kjenner meg godt igjen i den følelsen av å være hypokonder når man er hos henne.

Når jeg kom til henne fordi jeg har hatt gjentatte allergiske reaksjoner, så vil jeg gjerne vite hva jeg er allergisk mot- selv om ingen av standardprøvene gjorde utslag (katt, hund, pollen etc) og jeg ikke hadde en allergisk reaksjon når jeg endelig fikk en legetime. Og når hun ikke gadd å kikke på noen føflekker fordi det "er vanlig i min alder å få flere føflekker"- så hadde det ikke tatt lange tiden å kikke opp for å gi meg en bekreftelse på at er var orden.

Jeg synes det er litt skummelt å tenke på at siden hun er så avvisende nå når det gjelder mindre alvorlige henvendelser. Hvordan kan hun da oppdage mer alvorlige sykdommer i et tidligere stadium? Hvor syk må man være før hun gjennomfører mer grundigere undersøkelser? Dette får meg til å føle meg enda mer som hypokonder.

Men når man kjenner mennesker som har dødd i for ung alder pga for sen diagnose (her er det også snakk om noen som ikke tok seg selv alvorlig nok til å oppsøke lege ved plager) så må man nesten tenke bedre føre var enn etter snar!

Men det har faktisk hendt et par ganger at jeg har blitt positivt overrasket av henne også - for jeg har sett et hint av et glimt i øyet og et smil.

Jeg har flere ganger lett etter ny fastlege, men har ikke funnet ledig lege i nabolaget. Men har oppdaget varsling-systemet her- så da blir det kanskje et bytte om ikke alt for lenge!

Selv om hun ikke er rett lege for meg, tror jeg hun kan være en perfekt fastlege for personer som liker å gå rett på sak og som ikke har noen problemer med å snakke for seg og er konkrete i praten. (Og som kommer først til legen når en vurderer det selv som alvorlig/akutt)

Mitt beste råd til Tone: Ta deg tid til å kikke litt mer på pasientene dine. Hold øyekontakten så lenge de ser på deg i disse situasjonene: Når du hilser velkommen, når pasientene forteller om plagene og når pasienten drar. En positiv effekt av dette er at du vil lettere gjenkjenne pasientene dine. Mye lettere å være blid og hyggelig mot noen du kjenner enn de som bare er et utfylt skjema.