Tilsvar til vurdering

Ønsker å bytte

Har brukt denne legen til meg og mine barn i flere år. I de siste par årene, hvor min helsesituasjon har tilspisset seg, har jeg opplevd å være mindre fornøyd med legen.
Opplever ikke at mine bekymringer blir tatt på alvor og særlig når det gjelder spørsmål jeg har vedr medisinske vurderinger gjort ved andre institusjoner. Og da mener jeg ikke ikke-godkjente steder, men eksempelvis studier publisert av Rikshospitalet.
Typisk svarer han at så lenge det ikke er gått ut noe direktiv til fastlegene om å endre praksis på dette området, så vil han fortsette å gjøre slik de alltid har gjort. Det kan i og for seg være trygt og greit det, men når du behandlingsmessig ikke kommer i mål med den sedvanlige metoden- da er ikke denne legen noe for deg.

Videre er dette en lege som gjerne snakker i munnen på pasienten. Jeg har flere venner som har samme legen og de opplyser samme erfaringen. Det er nok ikke vondt ment fra hans side, men mer snakk om litt manglende evne til å følge en rytme i en dialog. Nå prater pasienten, nå er pasienten ferdig med å prate- nå kan jeg prate..
Istedet avbryter han midt i pasientens setning enten ved å snakke eller med tydelig kroppsspråk (hoderysting etc) som gjør det klart at det du sier er han meget uenig i...

Men han er flink med barn og han tar seg stort sett tida når man først har kommet inn på kontoret. Dette bidrar nok med til at han ofte er forsinket og det er mer regelen enn unntaket at jeg må vente 20 minutt når jeg kommer før jeg blir tatt inn.

Blodprøver er også en selsom opplevelse. Venting er vanlig både før og etter, ettersom han gjerne ser til en pasient mens du tar blodprøven. Og holder på med denne fortsatt når du er klar til å se over resultatet..

Legesenteret har startet med en betalingsautomat. Denne fungerer bra- for oss under 60. Alle eldre pasienter sliter med denne, da de ikke forstår hvordan den fungerer. Dermed må personalet i luken ut og hjelpe til. Denne seansen kan gjerne ta ti minutter... og i mellomtiden hoper køen seg opp enten foran automaten eller foran luken for de som måtte ha spørsmål å komme med der.
Jeg har derfor konskevent unnlatt å betale via automat. Jeg drar heller med engang og betaler det ekstra gebyret for å få den tilsendt på giro.

En grei lege om du ikke går der ofte og om du har barn med vanlige barnesykdommer. Ikke velg denne legen om du har kronisk sykdom, komplikasjoner i forbindelse med sykdom, eller barn med særlige behov.
Det er iallfall mitt råd basert på min årelange erfaring med denne legen.

Hvorfor jeg ikke har byttet før? Det er bare to-tre leger her med ledig kapasitet. Og etter hva jeg hører er disse ikke noe bedre... Så det er bare å bite i det sure eplet mens man sjekker fastlegekapasiteten ukentlig!