Jeg har negative erfaringer med denne legen

Jeg har hatt denne legen i noen år nå, og føler jeg må skrive her slik at andre vet hvordan møter med han kan være. Dette er min egen erfaring, og jeg forstår andre kan ha en positiv erfaring med denne legen.

Jeg har mange år slitt med smerter og er usikker på hva smertene kan være og hva man burde sjekke opp. I møte med denne legen har jeg måttet ta hele regien og sagt hva jeg må ha av prøver og tester. Når jeg sier dette får jeg det, men hvis jeg forklarer smertene mine for å høre hva han tenker vi bør gjøre går han raskt videre og spør hva jeg vil han skal gjøre med det. Jeg ønsker gjerne å ha en lege som lytter til meg, men jeg føler meg overkjørt og i veien når jeg kommer inn på kontoret hans. Han virker til å ha svært dårlig tid og det er stressende å komme inn på kontoret hans. Han har tatt seg noe mer tid til meg en gang.

Det har også vært episoder som nå gjør at jeg nå ønsker å skifte fastlege. Når jeg startet mitt første svangerskap fikk jeg ingen muntlig informasjon om hva jeg burde tenke på utenom å spise og drikke godt. Timen som skulle være en dobbelttime ble 15 minutter hvor han ga meg en bok som jeg kunne lese og finne spørsmål ut fra dette. Dette gjorde jeg, men stemningen er så "travel" når man kommer inn på kontoret hans og han virker ikke til å høre etter på spørsmålene, og dette har flere ganger endt med at jeg har gitt opp og gått hjem å søkt opp spørsmålene på Internet i stedet. Jeg har også hatt spørsmål som gjelder mer personlige erfaringer med første tiden i svangerskapet som jeg gjerne ville drøfte og ha faglige svar på, og jeg hadde også spørsmål rundt sykemelding og hva jeg kunne gjøre for å bedre situasjonen for meg å fosteret. Jeg fikk ikke noe svar utenom at jeg måtte huske å spise og drikke godt. I uke 13 gikk jeg på apoteket for å kjøpe jerntabletter for å se om dette kunne hjelpe på trettheten og slitenheten som jeg hadde. De var overrasket over at jeg ikke hadde tatt blodprøve enda, og anbefalte meg å ringe inn til legen så snart som mulig for å få tatt en da trettheten godt kunne være jernmangel. Jeg ringte derfor inn til legekontoret, hvor sekretæren også sa det var sent å ta blodprøven i uke 13, men at jeg kunne komme på dagen å ta blodprøve. Jeg opplevde det som ubehagelig å måtte ta regien for rutinene rundt svangerskapskontrollene siden jeg ikke har vært gravid før og derfor ikke vet noe om det og om hva jeg trenger og ikke trenger med et foster i magen.

Jeg har også hatt noe telefonisk kontakt med legen, hvor jeg har spurt spørsmål og blir møtt med at han aldri har hatt pasienter som har hatt slike problemer og han har også ledd av meg når jeg har tatt opp problemstillinger som er viktige for meg.

Legen har som sagt likevel hatt tid og vært hyggelig en gang, og han henviser gjerne videre. Dette er likevel om du selv vet nøyaktig hva du vil. Jeg har noen ganger forsøkt å spørre legen om hva han synes vi burde gjøre, hvorav han bare spør meg tilbake samme spørsmål. Jeg bytter derfor lege også av den grunn at jeg opplever det slitsomt å måtte "manne meg opp", planlegge og lese meg opp i hva jeg burde sjekke før jeg kommer til legen.

Ønsker man en lege til henvisninger og medisin/sykemeldingsutskrivninger er denne legen topp. Han har likevel mangler når det gjelder å ta seg tid til å roe seg selv ned og dermed gi pasienten en opplevelse av å bli lyttet til og tatt på alvor.

Dette er selvfølgelig min opplevelse, og legen kan selvfølgelig være annerledes ovenfor andre pasienter. Jeg håper det.