Faglig dyktig, men med null empati.

Jeg har ingen innvendinger mot tannlege Robergs faglige og utøvende tekniske kompetanse, bortsett fra jeg personlig oppfattet henne som unødig hardhendt.
Hvis du ikke har tannlegeskrekk eller særskilt følsomme tenner, har jeg heller ingen aversjon mot å annbefale henne, da hun på meg alltid gjorde en teknisk utmerket jobb.

MEN som en tannlegepasient med svært følsomme tenner, og forholdsvis dyp tannlegeskrekk fra traumatiske og smertefulle opplevelser med skoletannhelsetjenesten gjennom barndommen på 70-og 80 tallet, kan jeg IKKE annbefale henne.

Jeg var kunde hos henne gjennom en årrekke, etter grunnskolen, fordi jeg visste ikke bedre. Jeg forsøkte ved uttallige annledninger å gjøre henne oppmerksom på at jeg i løpet av behandlinger hadde behov for fortløpende oppdateringer på hva hun fant, hva hun var i ferd med å gjøre, og om det kunne medføre ubehag/smerter (de med tannlegeskrekk kjenner seg igjen i behovet for denne fortløpende oppdateringen for å dempe denne kaldsvettende anspentheten og stresset, "gruingen" og knytingen, i forbindelse med tannlegebesøk).
Selv fjerning av tannsten utført av henne var for meg en så smertefull affære at jeg hadde behov for bedøvelse. Noe jeg ikke fikk.
Ei heller hvis det var snakk om "små hull", selv om jeg ba om det. Det var helt unødvendig, ifølge henne. Bedøvelse på småhull var tydeligvis for pyser...
På meg var disse "små hullene" like smertefulle å få boret, som å få klippet av en finger uten bedøvelse.
Til slutt lot jeg bare være å møte til time hos henne.

Etter 4-5 år måtte jeg bare til slutt oppsøke en ny tannlege, da tennene "råtnet på rot" (tannverk, 3 knekte jeksler, flere rotfyllinger og kroner. Tilsammen nærmere 20 tannlegebesøk i løpet av et år).
Da skjønte jeg hva en lydhør tannlege med empati betyr.
Jeg har ikke lenger tannlegeskrekk, får fortløpende info under behandling, bedøvelse når det trenges, og koser meg nesten i "torturstolen".

Jeg vet ikke om det fremdeles gjelder, men den gangen jeg var kunde hos Roberg, hadde hun for mange kunder. Det var nesten umulig å få byttet en time innenfor et perspektiv på noen uker, som regel ble det da 2-3 måneder senere.