Fryktelig lege

Wangensteen har en effektiv framtoning, og lytter tilsynelatende på meg: han later som han lytter - dersom jeg ikke har noe alvorlig som egentlig feiler meg. Korte legebesøk, med henvisning videre til spesialist, eller å skrive ut en rask medisin går helt uten problemer. Enkel forkjølelse, evt enkel antibiotikakur går greit.

Wangensten er imidlertid helt fullstendig uinteressert i mer sammensatte problemer, eller langvarig sykehistorikk. Han skriver ikke ut sykemelding, uten at jeg må argumentere svært sterkt og krangle om dette - selv ved langvarig alvorlig sykdom med behandlingsforløp på sykehus.

Wangensten er mistenksom til tilnærmet alt jeg forteller ham, som ikke kan måles objektivt med blodprøve, eller et prøvesvar fra laben. Han tror meg ikke, rett og slett. Han vet best hva som feiler meg, og det feiler meg ingenting. At flere spesialister har konkludert med kronisk sykdom, betyr ingenting for Wangensten. Hans konklusjon om at jeg ikke er å stole på, står fast. Han gir uttrykk for at alt av vansker i mitt liv, er min egen feil - og dermed mitt eget ansvar å løse: dette må jeg fikse selv.

Psykisk sykdom blir bagatellisert, og latterliggjort av Wangensten. Jeg opplever meg som trakassert: mobbet og alvorlig skambelagt, etter timer hos ham. Jeg har konfrontert Wangensten med dette direkte, flere ganger - da later han som han blir mer interessert, og "vennlig" en kort stund. Men neste legetime er han like avvisende overfor meg, og fullstendig uinteressert i mer sammensatt sykdomsbilde.

Laboratorieansatte der er fantastisk flinke, og vennlige.