Nesten på gråten

Tok kontakt med denne legen for en rekvisisjon til en prøve. Hadde fått beskjed av to andre leger at fremgangsmåten var på den måte mtp min problemstilling. Fikk en utrolig sur mine tilbake, en arrogant og tydelig irritert lege. Hun sa at det jeg hadde fått høre av de andre to legene bare var tull. Nå hadde hun skrevet en henvisninge (i frustrasjon tror jeg) bare for å blidgjøre meg, men jeg veit jeg av erfaring (jobber i helsevesenet selv) at det ofte skinner tydelig igjennom hva hun mener grunnlaget for henvisning, slik at de som skal vudere henvisningen med stor sannsynlighet kommer til å gi avslag. Dessuten ønsket jeg ingen henvisning, men en rekvisisjon på en prøve. Hun kunne som god lege tatt seg litt tid til diskutere frem en bedre løsning, forklart hvorfor det ikke kom til å fungere ect. men var bare kaldt avvisende og tydelig irritert for hjelpen vi søkte (da løsningen vi ønsket i følge henne ikke var den rette). Etter en telefonsamtale følte jeg meg som en liten unge som hadde fått kjeft, lei meg og litt paff, egentlig lyst til å ta igjen, men uten munn og mæle da jeg aldri hadde forventet en slik tone og nedlatenhet. Jeg burde jo sikkert ringe opp igjen, be om en skikkelig samtale på kontoret for å løse opp i dette, men så er løsningen med å bytte fastlege for enkel. Håper at dette var en dårlig dag på jobben, som bare gikk utover meg fordi det ble en irriterende situasjon som hun uten store konsekvenser kunne behandle slik, men syns det er på grensen til hva man skal finne seg i.... Det finnes flust av andre superflinke leger, så med mindre du trenger pediater eller allerede har en god relasjon til denne dama, ville jeg forsøkt å få en annen fastlege.