Uønsket hendelse på Haramsøy Legekontor

I forbindelse med sykemelding i 2015 besøkte jeg Haramsøy Legekontor og fastlege Hoedemakers. Jeg har ringt legesenteret en gang men har ikke fått svar, så henvender meg her i og med at Haramsøy Legekontor ikke har synlig e-postadresse.

Jeg er lesbisk (ikke at det er av betydning, men det skulle vise seg å bli det) og da jeg var hos denne legen spurte han meg gjentatte ganger om jeg var lesbisk. Da jeg svarte ja, svarte han "virkelig?"

Dette var åpenbart ikke ment som diskriminering og mulig en språkmisforståelse da denne legen ikke har norsk som morsmål, men jeg opplevde det hele ubehagelig og situasjonen ble utrygg.

Å påpeke noens legning/gjøre en sak av det (selv om legen synes det er spennende eller nytt) er veldig feil og ganske leit. Det er det motsatte av likestilling og er det et sted man har behov for likestilling, trygghet og forståelse er det hos en lege. At helsevesenet ikke har nok kunnskap om LHBT-personer er ikke privatpersoners oppgave, særlig ikke pasienter.

Håper å få en tilbakemelding på dette i fremtiden og muligens en forklaring/beklagelse på hendelsen.

Ellers en god lege!