Lite engasjert, omsorgsfull og ellers stressende stemning.

Jeg har hatt Torill som fastlege omtrent hele min tid i Bergen på 6 år. Har hatt en ganske omfattende tidligere sykdomshistorie som til tider har preget en god del av min hverdag også i Bergen. Men flere av mine timer hos Torill har likevel vært uavhengig av det som har skjedd meg tidligere.

Først og fremst kommer man ALLTID minst 20-30 min for sent inn. Til og med en gang jeg kom til hastetime, snakket med henne før jeg skulle dit så det var vi som ble enige om at jeg skulle komme så raskt som mulig. Når man så først kommer inn på kontoret er det knapt som hun hilser, men heller snur seg mot pcen og leser der, samtidig som hun snakker til deg med ansiktet vendt mot den. At hun skal bruke god tid på deg kan du bare glemme, det første hun ofte sier er at i dag må vi være raske for jeg har så dårlig tid. Vel, kanskje hun skulle skaffe seg litt mindre pasienter eller ikke booke så mange timer på en dag. Så derfor blir hele timen svært stressende da hun også kan komme til å skulle minne på at vi har dårlig tid, så som oftest blir du omtrent dyttet ut døra før knapt 10 min har gått. Å bestille time er svært vanskelig, spesielt på grunn av ventetiden. Venterommet er dessuten tragisk, trangt, dårlig sitteplasser og man føler man sitter oppå de andre pasientene.

Det eneste positive jeg har å si er at kontorpersonalet alltid har vært svært behjelpelige og hyggelige, når man først får tak i dem ettersom det er lang ventetid på telefon. Men de er hyggelige når jeg de fleste gangene har måttet prøve å spørre om hvor lang ventetiden kan komme til å være.

Etter å ha flyttet fra Bergen har jeg nå heldigvis fått en tålmodig og fokusert fastlege. Og selvom han kan være forsinket, vet vi alle at dette er fordi han gir tid og god behandling til de aller fleste av sine pasienter. Og sålenge han også gir av sin tid til oss alle er det mer tålbart å måtte vente 10-15 min før man kommer inn. Og bare så det er sagt, ved å bruke ordet alle, mener jeg ikke at alle nødvendigvis føler det slik, men i hvertfall de aller fleste.