Lite motakelig

Andersen er en bestemt kar som ikke er redd for å gi deg som pasient k l a r beskjed om hva han mener er nødvendig i behandlingssituasjonen. Han er rask og effektiv og kan få fortgang i saker der han selv klarer å engasjere seg personlig, altså selv være motivert for å ta tak i pasientens behov. Dette er positivt!

Det er når Andersen synes å mangle denne motivasjonen at du som pasient selv må være forberedt på diskusjoner med ham. Er du av typen som tør å stille krav på egne vegne, kan du fint ha en dialog med Andersen. De som ikke tør eller ønsker ikke en slik dialog med fastlege, bør lete videre i lista.

Jeg har det klare inntrykk at Per Vidar ikke er særlig glad i den byråkratiske delen av sitt arbeide. Skjema og forespørsle fra forvaltningen behandles med oppgitt puffing og himling med øynene. ( Understreker at dette er min personlige oppfatning). Det er greit å mene at forvaltningen kaster bort fastlegers tid, men for pasienten danner delen av legens arbeid ofte grunnlag for vedtak, - altså hva pasienten går til når hen forlater legens kontor, så fastlege m å sørge for at denne delen av jobben uansett vilje/uvilje gjøres på en god måte.