Jon Steinar Birkeland

Tlf: 52 74 42 20 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Jon Steinar Birkeland er en av 32 fastleger i Haugesund

Siste vurderinger av Jon Steinar Birkeland

Verdens beste lege!

Jeg har hatt en del forskjellige leger, men aldri en som Birkeland. Dette er en mann som virkelig bryr seg om pasientene sine, han hører på alt av problemer og er rett og slett en helt fantastisk mann! Føler alltid at både jeg og datteren min blir tatt vare på der. Alle skulle hatt en lege som han.

dårlig

han tar ikke symptomene på alvor.. sender ikke inn de rette prøvene.. skriver ut medisiner som advares mot å brukes samtidig.. avbryter deg når du prøver forklare symptomer.. han greier ikke sette sammen to og to.. ser ikke sammenheng i symptomene..

ikke til å anbefale

hører ikke på pasient. tar deg ikke seriøst. sa at en diagnose jeg fikk av spesialist på sykehuset bare var noe de gav meg for å berolige meg og tok meg av medisiner de gav meg, og lovte meg han skulle lese seg opp på denne diagnosen han forøvrig aldri har hørt om. etter over 1 år uten å ha hørt noe fra han ang dette så bytter jeg fastlege. Ikke spurte han meg om hvordan denne diagnosen var for meg og heller ikke noe om hvordan den har påvirket mitt liv, som jeg vil si at den har på mangen områder. Håper han en dag tar seg tid til å gå inn her å lese alle de dårlige anbefalingene om han og tar tak i seg selv så han faktisk kan gjøre en nytte for seg og ikke bare sitte der å håve inn penger på å ikke gidde å gjøre en dritt ;-)

Den verste legen jeg har hatt

Leser andres kommentarer og ser at det er ikke bare jeg som reagerer. Dette er den verste legen jeg har vært hos. Er du kronikker: skygg unna. Han har ikke tid til pasienten. Fyker inn og ut av kontoret, glemmer ting.. Springe etter forrige pasient pga glemt noe. Opptatt av tida,kommenterer det flere ganger og ser på klokka. Begynner med å si: håper ikke du har mye å snakke om, for jeg har dårlig tid.Bagatelliserer alt jeg sier. Er forutinntatt. Mistroisk og hører ikke skikkelig etter. Avbryter når jeg snakker og ber meg komme igjen heller, for han har ikke tid. Han burde ikke være lege. Bytter lege.

Lite interessert i pasienten

Jeg må si meg enig med de andre som har skrevet her inne at Jon ikke "ser" pasienten. Han har bestemt seg for diagnose lenge før du har fått fortalt hvordan du har det. Medfølelse er også en egenskap han mangler. I likhet med mange andre leger, så er det viktigere for han å følge klokka enn å finne ut hva som feiler pasienten. Det er mulig at det er fastlegeordningen som burde vært avskaffet, sånn at legen kunne gjort en bedre jobb. Jeg syns heller ikke noe om at han lar pasientene sine journaler ligge på skrivebordet i månedsvis før han åpner dem. Jeg tenker da på om andre kan få tilgang til journalene ( vaskehjelp o.l) Men da jeg så jeg hvor støvete han hadde det på kontoret, så har det muligens ikke blitt vasket der på en stund. Det er mulig at Jon kan bli en bedre lege med tiden, men syns han burde tenke mer på løftet som han avgav da han ble lege. Han er ikke ansatt for å spare staten for penger, men for å hjelpe folk til å bli friske. Jeg har aldri spurt denne legen om sykemelding, men ser av andre kommentarer her inne at han er kjent for å være "vanskelig". Jeg har derimot spurt om hjelp til å bli frisk, men så langt har jeg ikke fått den.
Det ser ut til at så lenge du klarer å komme deg ut av sengen og gå på jobb, så er ikke denne legen opptatt av hva som feiler deg. Symtomer og plager blir "bagatellisert" og det å finne ut årsaken til plagene er ikke viktig. Når pasientene har gått i årevis med samme plager da er det jo viktig for pasienten å få vite årsaken og eventuellt få en diagnose. Når ikke pasienten får noe hjelp, så kan jo sykdommen bli kronisk eller i verste fall dødelig. Symtomer som burde vært sjekket blir bagatellisert og pasienten får ikke hjelp i tide.
Det er muligens vanskelig for en lege å skille ut hvem som bare er på jakt etter en sykmelding og hvem som er alvorlig syke, men dette vil muligens komme når denne legen har fått noe mer erfaring. Som pasient så kan det av og til føles som om legen blir "straffet" av systemet hvis han prøver å hjelpe. Det er blitt viktigere å få unna pasientene på kortest mulig tid enn å hjelpe de som trenger det.
Jeg håper at denne legen blir bedre med tiden. Som jeg ser det, så er det liten vits i å bytte fastlege. De er jo like alle mann.

Helt grei lege

Han er en god lege, som vil bli bedre med tid og erfaring.
Kort ventetid, men kan bli oppfattet som om at han vil helst ha deg ut raskest mulig.
Har litt å hente/lære på det medmenneskelige.
De som har et sterkt behov for å snakke mye med legen sin, vil kanskje ikke være fornøyd med han.

Får ikke snakket ferdig

Som noen andre har skrevet før- han har allerede bestemt seg for konklusjon før du får snakket ferdig. Følte vel ikke helt at jeg fikk frem det jeg ville si før jeg ble avbrutt.

Anbefales ikke.

Óg trenger du sykemelding; da er ikke denne legen for deg. Han var en lege som ikke brukte sykemeldinger så mye sa han...

Lytter ikke!!

Dette er en lege som ikke hører på hva pasienten har å si. Samme hvilket problem du kommer med, har han allerede bestemt seg for hva han skal si. Han hører ikke på hva du sier og bryr seg lite om pasientene. Han er travel, fyker inn og ut av kontoret mens pasienten er inne, og kaster deg ut på grunn av at tiden er gått ut.
Han gjentar seg selv når han ikke har noe annet å svare, og kan ikke gi skikkelige råd om hva man kan gjøre.
Ikke bytt fastlege til Jon Steinar Birkeland!!!

Ingen lege for gamle folk

Hadde med min mor som var dement. Ville jo ha best mulig hjelp for henne. Han mente det var nesten best at hun døde. Lite empatisk, og forferdelig å få høre noen si noe slikt om sin egen mor.
Jeg var helt sjokkert når jeg kom ut derfra.

God lege, lett å få snarlig time

Hører på pasienten og er tilbakeholden me antibiotika for å unngå resistens. flink til å få til snarlig time ved behov. Veldig fornøyd !

Dyktig

Dyktig og faglig orientert. Finner dokumentasjon til grunn ved splrsmål og setter seg inn for å stille rett diagnose. Står på.

Den værste legen!!

Alt for ung å uvitende å mangler en del vitenskap om ting som er viktig! Vil ikke hjelpe pasienter som sliter psykisk, med psykiske lidelser. Han pusher deg heller til det siste alternativet hvor man må skaffe medisiner selv, noe som er helt på trynet....Sliter veldig med angst og depresjon å får sammenbrudd ofte pga manglende medisiner/hjelp! Bryter ut i tårer på kontoret hans hvor han selv så hvor gale det var, men fortsatt er han like kald å empatiløs å ikke forståelsesfull i det hele tatt. Ikke en "lege" til å anbefale! !

Lege som ser deg!

Jon er en lege som virkelig ser deg og tar deg på alvor. Lytter bra og stiller de riktige diagnosene. Det var et hyggelig legebesøk for en som sjeldent går til lege. Jon skiller seg positivt ut fra tidligere opplevelser med fastlege. Lege som anbefales!

Super!

viktig å bli tatt på alvor når du kommer til legen, der er Dr. Birkeland på topp ! Uansett alder på pasienten!

Hyggelig og gir trygghet

HYGGELIG, IMØTEKOMMENDE , HOLDER ØYEKONTAKT. SKAPER EN GOD DIALOG OG ÅPENHET. HAN SKAPER OGSÅ TRYGGHET