Jon Steinar Birkeland

Autorisasjon (2013)

Rossabø legesenter Telefonnummer51 20 13 7051 20 13 ...
Spannavegen 152 5535 Haugesund
Jon Steinar Birkeland er en av 36 fastleger i Haugesund

Siste vurderinger av Jon Steinar Birkeland

Trygg og tålmodig

Har vært min fastlege i 4 år nå, og har vært innom for "alle mulige" problemer/ting jeg sliter med. Alltid like trygg og tålmodig, tar meg alltid på alvor og tar seg god tid (men faktisk sjelden jeg kommer for sent inn til timen).
Er veldig rask til å henvise videre, og leser seg ofte opp på diagnoser mens jeg er til stede (uten at jeg føler han ikke "kan det", han vil bare vise meg og bekrefte det han tenker).

Opplevdes noe nedlatende

Sikkert en dyktig lege, og det er sikkert andre som har bedre opplevelser enn meg. Jeg oppfattet han som noe nedlatende, spesielt når jeg viste tegn til å slite psykisk/følelsesmessig. Også når jeg var i dyp sorg og ønsket sykemelding, noe jeg ikke fikk. Snakket til meg samtidig som han skrev på pcen, opplevdes ikke engasjert. Jeg opplevde stor bedring av mine symptomer når jeg fikk byttet til annen lege.

Tydelig, oppmerksom og tålmodig

Jeg oppfatter Dr Birkeland som respektfull, faglig dyktig og tålmodig. ved bytte til ny lege tok han seg ekstra god tid til å bli kjent og lese Journal for å sette seg inn i i sykdomsbilde. foretrekker leger som behandler pasienten og ikke typen som dytter piller i halsen på deg.

Overlegen og nedlatende

Kun hatt interaksjoner med lege som vikar, men opplevde Dr. Birkeland som overlegen og nedlatende i kommunikasjonen. Lite interessert i å lese journal med mange års nyttig informasjon om kronisk sykdom/utredninger etc.

Blir forelagt et forslag til midlertidig løsning på helseutfordringer, prøver å referere til journal som har info om at nevnte løsning er utprøvd tidligere og har ikke hatt positiv effekt, men annen behandling hadde bedre resultater - dette blir bare bryskt avfeid/ignorert.

For min del komplekst sykdomsbilde med mange faktorer som spiller inn, ble sendt hjem med en ubrukelig resept og veldig dårlig smak i munnen.

Sikkert dyktig i sitt fag, men for mennesker som kan ha utfordringer i interaksjon med andre mennesker kan jeg ikke anbefale denne legen. Oppsummert veldig vanskelig å snakke med når man trenger de lille ekstra sekundene for å få fram det man ønsker.

Selve legesenteret er helt topp, flotte lokaler m/ moderne fasiliteter og mange hyggelige, dyktige ansatte!

Anbefales ikke

Har heldigvis byttet til en annen fastlege nå, men kan være greit å gi en vurdering likevel.
Positivt:
-Pleier å få time samme dag
-Han henviser raskt videre til spesialist/sykehus

Negativt:
-Veldig vanskelig å få sykemelding av han, samme hvor syk man er
-Syns han kan være spydig i kommentarene sine innimellom
-Tar seg ikke tid til pasienten, føler ikke at han lytter skikkelig
-Sittet stort sett å søker på dataen uansett hva man spør om