Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma

Carl Berner Legene Al-Toma

2011

Blir varslet når nye vurderinger blir publisert

Carl Berner Legene Al-Toma
Trondheimsveien 100 0565 Oslo
Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma er en av 537 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma

Aldri tilgjengelig og lite empatisk

Jeg hadde Al-Toma som fastlege i omtrent ett år og vil aldri anbefale noen de opplevelsene jeg hadde. Jeg hadde store ryggsmerter og kunne ikke jobbe grunnet dette. Når jeg ringte på dagen for å få time så hadde de ikke noe ledig før om 2-3 uker og måtte bare da ta den. Timen min var kl.09:00 og det tok ca en halvtime før jeg fikk komme inn. Når jeg forklarer situasjonen min og sier jeg må ha en sykemelding, virker hun skeptisk og mistenksom. Hun forteller meg at jeg måtte komme første dagen jeg ikke kunne jobbe. Når jeg bestilte timen ba jeg om første ledige akkurat på grunn av dette, men som tidligere nevnt fikk jeg da beskjed om at de ikke har ledig time på 2-3 uker. Ville styrt unna, anbefales ikke!

Arrogant og uinteressert lege

Jeg har hatt Al-Toma som fastlege i 1,5 år. Jeg opplever at hun ikke hører på pasienten, og ikke husket noe om meg fra gang til gang. Dette selv om jeg har gått til henne hver mnd. over en lang periode. Jeg har også inntrykk av at hun ikke trodde på mine beskrivelser om hvordan jeg hadde det. Det er svært viktig at man faktisk føler at fastlegen spiller på lag med deg, når du er syk. Dette opplevde jeg overhodet ikke med denne legen, og har derfor byttet til en hyggelig og kunnskapsrik lege.

Lite empati

anbefaler ikke denne legen! Jeg har hatt altfor mange episoder hvor jeg opplever henne som uempatisk, frekk og lite hjelpsom. Hun får meg til å føle meg liten og bryr seg fint lite om å hjelpe. Vanskelig å få tak i på tlf. Har ringt over 30 ganger på en dag. Skjedd flere ganger. Sekretæren er frekk og lat. Hveste i tlf da jeg gråt og ville ikke løse problemet.
Du må komme innom uansett hva det gjelder. Enten om du trenger et skriv eller fornye en resept hun allerede har skrevet ut for deg. Virker som de bare vil tjene penger. Verste legen jeg har hatt. Har byttet

Respektløs, usympatisk og helt uten empati

Denne personen er heldigvis ikke min fastlege, men jeg måtte dessverre snakke med henne da hun vikarierte for min fastlege. Min far døde i armene mine, jeg trengte sykemelding, hun sa surt at jeg måtte komme på time dagen etter. Jeg avbestilte timen pr telefon i god tid innen 24timersfristen, da jeg kom på at jeg kunne benytte lokal lege der jeg var mange mil unna. Faktura for "Utstyr, attester mm" kom likevel og jeg dro dit etter jeg kom tilbake til byen og tok det opp og trodde de hadde sendt den ved en feiltakelse. Sur og avvisende fikk jeg høre at det var ord mot ord, at hvem som helst kan si at de har ringt innen fristen og hun nektet for å ha snakket med meg på telefon. Det gjelder småpenger (213 kr)men det er verdt å ta videre. Slike leger ødelegger mer enn hjelper.

Kjære Pasient:
Jeg vil gjerne svare på dine kommentarer:

1.Det finnes nesten ingen leger her i landet som er villige til å gi sykemelding over telefon til en pasient legen de aldri har møtt og heller ikke har helseopplysning om. For å kunne skrive en sykemelding skal arbeidsevne og funksjonsevne vurderes , noe som ikke kan vurderes per telefon, spesielt når pasienten er ukjent for legen.
2. En fastlege som har 1800 pasienter, har full timebok hver dag og er av og til forsinket mellom pasientene . Fastlegen har dessverre ikke mulighet til å sitte på resepsjon istedenfor sekretæren for å ta i mot timebestilling eller avbestilling . Dette har jeg og min sekretær forsøkt å forklare deg da du kom angripende denne dagen.
3. Når en kommer angripende og snakker nedlatende til en lege en ikke har møtt før og bruker høy stemme i venteværelse foran andre pasienter, blir det lite rom for empati. Alt dette var på grunn av små penger som du sier du allerede har fått tilbakebetalt.

Det er leit å høre at du ikke fikk den hjelpen du ønsket hos oss, men jeg kan dessverre ikke bryte loven for å tilfredsstille pasientens behov.

Mvh
Sawsan Al-Toma

Besvart av Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma

Tillitvekkende og grundig

Jeg følte meg tatt på alvor og ivaretatt. Hun var tydelig, kunnskapsrik og hyggelig.
Hun ga grundig informasjon om det jeg lurte på, tok alle prøver jeg ville ha. Svarte på de spørsmålene jeg hadde på en tillitvekkende måte. Og fulgte opp alt på en god måte.