Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma

Autorisasjon (2011)

0 av 2000

Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma

Respektløs, usympatisk og helt uten empati

Denne personen er heldigvis ikke min fastlege, men jeg måtte dessverre snakke med henne da hun vikarierte for min fastlege. Min far døde i armene mine, jeg trengte sykemelding, hun sa surt at jeg måtte komme på time dagen etter. Jeg avbestilte timen pr telefon i god tid innen 24timersfristen, da jeg kom på at jeg kunne benytte lokal lege der jeg var mange mil unna. Faktura for "Utstyr, attester mm" kom likevel og jeg dro dit etter jeg kom tilbake til byen og tok det opp og trodde de hadde sendt den ved en feiltakelse. Sur og avvisende fikk jeg høre at det var ord mot ord, at hvem som helst kan si at de har ringt innen fristen og hun nektet for å ha snakket med meg på telefon. Det gjelder småpenger (213 kr)men det er verdt å ta videre. Slike leger ødelegger mer enn hjelper.

Kjære Pasient:
Jeg vil gjerne svare på dine kommentarer:

1.Det finnes nesten ingen leger her i landet som er villige til å gi sykemelding over telefon til en pasient legen de aldri har møtt og heller ikke har helseopplysning om. For å kunne skrive en sykemelding skal arbeidsevne og funksjonsevne vurderes , noe som ikke kan vurderes per telefon, spesielt når pasienten er ukjent for legen.
2. En fastlege som har 1800 pasienter, har full timebok hver dag og er av og til forsinket mellom pasientene . Fastlegen har dessverre ikke mulighet til å sitte på resepsjon istedenfor sekretæren for å ta i mot timebestilling eller avbestilling . Dette har jeg og min sekretær forsøkt å forklare deg da du kom angripende denne dagen.
3. Når en kommer angripende og snakker nedlatende til en lege en ikke har møtt før og bruker høy stemme i venteværelse foran andre pasienter, blir det lite rom for empati. Alt dette var på grunn av små penger som du sier du allerede har fått tilbakebetalt.

Det er leit å høre at du ikke fikk den hjelpen du ønsket hos oss, men jeg kan dessverre ikke bryte loven for å tilfredsstille pasientens behov.

Mvh
Sawsan Al-Toma

Besvart av Sawsan Kadhim Abdulwahhab Al-Toma

Tillitvekkende og grundig

Jeg følte meg tatt på alvor og ivaretatt. Hun var tydelig, kunnskapsrik og hyggelig.
Hun ga grundig informasjon om det jeg lurte på, tok alle prøver jeg ville ha. Svarte på de spørsmålene jeg hadde på en tillitvekkende måte. Og fulgte opp alt på en god måte.

Dyktig og god fastlege

Jeg vil anbefale Sawsan Al-Toma på det sterkeste. Hun er imøtekommende, tydelig, kunnskapsrik, lyttende og omtenksom. Hun tar både hensyn og stiller krav til meg som pasient. Samtidig tar hun også imot ønskemål.

Jeg har blitt tatt på alvor om jeg har hatt noen plager, og alt har blitt sjekket grundig. Som gravid har jeg følt meg godt ivaretatt og fulgt opp.

Jeg har kun hatt henne som fastlege i en overgangsperiode, men ønsker gjerne å gå til henne igjen.

Respektløs og motvillig

For å komme deg til kontoret til Al-Toma må du gå gjennom en labyrint av oppganger og innganger. Resepsjonisten du møter når du kommer inn døra er ikke tilknyttet Al-Toma, så der får du ikke hjelp.

Jeg hadde time hos Al-Toma kl 9 på formiddagen, noe som gjorde at jeg måtte ta meg tid fri fra jobb på morgenen. Jeg starter kl 8. Når klokken var 9:15 var det fortsatt ingen Al-Toma å se, og da hun først dukket opp tok det enda lenger tid før hun åpnet døren. Selv om jeg hadde bestilt første mulige time hos henne var det ikke jeg som fikk komme inn først.

Da jeg kom inn begynte hun å spørre mange spørsmål, og mitt ønske om å ikke bære barn ble sett ned på. Jeg er en kvinne i 20-årene, og selv om jeg har gått på samme p-pille i mange år var Al-Toma motvillig til å gi meg denne. Jeg fikk kranglet meg til fornyelse av min resept, men selv om kontoret skal tilby fornyelse pr sms (som var grunnen til at jeg valgte denne fastlegen) fikk jeg altså ikke dette. Hun ga meg en resept som var gyldig i kun 6 mnd, mot de 3 årene jeg tidligere har hatt.

I tillegg ville hun pålegge meg å bruke støttestrømper, og jevnlig sjekk av blodtrykk. Jeg er 100% frisk, og ikke i noen som helst risikogruppe. Så kort holdbarhet på resept + alt dette andre ser jeg på som et forsøk av henne for å få flere kunder (kapitalisme).

Jeg skal nå bytte fastlege. Anbefaler henne ikke i det hele tatt.

Flink lege

Min opplevelse av Sawsan er at hun er flink og imøtekommende. Hun er ute etter å finne gode løsninger, og henviser videre ved behov. Hun har ofte dårlig tid, noe som kan føre til litt brå tentative diagnoser, men jeg opplever dette som enn bedre situasjon enn å gå mange runder før man går til kjernen av problemene. Det eneste jeg synes er negativt er at det er vanskelig å komme i kontakt med legekontoret per telefon.