Jane Kjersti Larsen

Autorisasjon (1995)

Jane Kjersti Larsen er en av 128 fastleger i Bærum

Siste vurderinger av Jane Kjersti Larsen

Det føles som venstrehåndsarbeid

Jeg hadde fastlege Jane Larsen fra jeg ble født til 20-årene. Generelt fremstår hun som hyggelig, men hun virker samtidig uinteressert, og tar kjappe beslutninger basert på et for dårlig grunnlag.

Jeg var hos henne en gang da jeg var 17/18 i forbindelse med et lite eksemlignende sår, som jeg ikke hadde hatt tidligere. Hun brukte ikke lang tid, før hun hadde diagnostisert en gitt type eksem. Hun fortalte meg at dette var noe jeg kom til å ha resten av livet, og ramset opp alle yrkene jeg ikke kunne jobbe som grunnet eksemet. Jeg opplevde dette som lite empatisk, særlig fordi jeg var i den alderen der jeg skulle velge yrkesretning.

Jeg gikk senere til en annen lege med eksemet, og det er nå helt borte. Jeg kan selvfølgelig jobbe med alle hennes oppramsede yrker i dag.

Jeg har også kommet til henne med andre problemstillinger, hvor det fremstår som om hennes standardsvar er "vent å se", eller "kom tilbake om x uker", uten å ha gjort noen undersøkelser. Dette gjelder også ved forespørsel om henvisning til spesialist. Dette til tross for at jeg ofte venter lenge med helseplager for å se om de forsvinner av seg selv, før jeg oppsøker lege - og knapt hadde vært hos henne før fylte 17 år. Lege for meg er alltid siste utvei. Det er som om hun antar at alle pasienter er hysteriske, og at jeg kommer med en gang jeg merker en plage. Det kan godt tenkes at andre av hennes pasienter opptrer slik, men jeg synes likevel at dette blir urettferdig behandling av meg.

Når jeg har vært hos henne har jeg hatt inntrykk av at hun har som mål å få meg fortest mulig ut igjen, og at det er om å gjøre å skrive ut en eller annen medisin som kanskje kan funke, uten å gjøre tilstrekkelige undersøkelser. Hun forklarer ikke bakgrunnen på beslutningene sine, hvilket medfører at jeg som pasient har et for dårlig grunnlag til å velge om jeg vil følge hennes anbefalinger og ta ansvar for min egen helse.

Det virker som om hun utelukkende forholder seg til en prototype av en sykdom (altså sykdommen slik den kan fremtre utad, uten dybde) uten å vurdere hvilke andre diagnoser som også kan være aktuelle. Jeg har forståelse for at legene arbeider under en enormt tidspress, men da forventer jeg åpenhet rundt at det er usikkerhet i teoriene. Det burde forklares at dette kun er en mulig forklaring, og at hun først ønsker å undersøke denne. Istedenfor får jeg inntrykk av at hun har bestemt seg etter noen få minutter, og jeg synes hun kan fremtre som skråsikker.

Samlet sett fører dette til en dårlig vurdering, da det er veldig viktig for meg at legen fremstår som en som tar kvalitativt gode beslutninger, på et godt grunnlag. Jeg ønsker en lege som er nygjerrig på symptomer, ikke en som ønsker å få meg ut kjappest mulig. Jeg ønsker meg rom for spørsmål, og empati, og en lege som "tar meg i hånden" og forklarer meg det jeg må vite for å ta egne gode beslutninger relatert til min helse.

Flink og hyggelig fastlege!

Flink, hyggelig fastlege som lytter. Raskt timebestilling, kort ventetid. Den beste fastlegen jeg har hatt.

Tillitvekkende og svært dyktig!

Dr. Jane K. Larsen har vært min fastlege i 17 år. Hun er meget dyktig, og nøler aldri med å oppsøke andre spesialister. Bor nå ca 40 minutter unna, men vil uansett fortsette hos henne!

Bättre läkare får man söka efter med lykta

Jag har haft många läkare runt om i hela Norden då jag flyttat mycket och utav alla dessa så är Jane i topp.
Hon lyssnar, hon har humor, hon är jättetrevlig och bemötande och kan sina grejer.

Starkt rekommenderad!

Meget pliktoppfyllende og behagelig

Er tilgjengelig. Har respekt for pasienten. Tillit, Ikke redd for å kontakte annen spesialist eller sykehus i tvilstilfeller.